Ty nejlepší články rovnou do mailu

Cpete se před spaním? A dost! Poradíme, jak přestat

Bojíte se večer doma, tak si jdete posvítit světlem z ledničky? Nebo je vám líto, že máte plnou skříň dobrot a neradi byste, aby se do druhého dne zkazily? Spoléháte na to, že co se sní večer před spaním a rychle se zaspí, to se do jídelníčku nepočítá? Je jasné, že tímto způsobem si ke zdravějšímu životu nepomůžete.

Poradíme vám, jak předejít večernímu ládování se jídlem. Rozhodně rady vyzkoušejte a podělte se pak s námi o vaše zkušenosti - která z nich u vás zafungovala nejlépe.

Dejte jídlu rozvrh

Když chcete přestat s večerním jezením, plánování vám může lehce usnadnit tento krok. Musíte se jen rozhodnout, jak dlouho před spaním chcete sníst poslední jídlo (a jaké). Obecně se doporučuje odstup mezi posledním jídlem a spánkem alespoň hodina.

Pak už stačí doplánovat zbytek jídel v průběhu dne - s pravidelnými rozestupy 2-3 hodiny právě od posledního jídla. Tohoto plánu se pak pevně držte. Naučíte tak své tělo, že bude dostávat pravidelně potravu a může ji očekávat v přesnou dobu. Po poměrně krátké době - přibližně po týdnu - zjistíte, že už večer nemáte hlad. Tělo si zvyklo na pravidelný přísun živin.

Odveďte svou pozornost

Pokud jste náchylní k emocionálnímu jezení nebo cpaní se kvůli stresu, pomůže vám metoda odvrácení pozornosti. Jak název napovídá, jednoduše zaměříte pozornost na něco jiného než na hlad. Jakmile ucítíte večer nutkání něco si dát, zaměřte se na dělání něčeho jiného. Ať už si užijete horkou vanu, přečtete dobrou knihu nebo zahrajete na počítači oblíbenou hru, budete se muset soustředit na jinou činnost. Jediné, na co si dejte při výběru činností pozor je to, aby nebyla příliš namáhavá. Taková aktivita by mohla povzbudit váš metabolismus a následně byste dostali hlad.

Přepijte své chutě

Pokud se zdravým jídelníčkem začínáte, často můžete zaměnit hlad za žízeň. Proto zkuste, když na vás půjde večerní "hlad", vypít velkou sklenici vody. Mnohokrát právě doplnění tekutin pomůže od pocitu hladu. Navíc pití vody pomáhá tělu odplavovat nechtěné toxiny a následně může pomoct i lépe trávit jídlo, které jste během celého dne snědli.

Zkontrolujte svůj jídelníček

Hlad před spaním je častokrát zapříčiněn nedostatkem živin. Tělo si tak říká o to, co jste mu během dne nedokázali dodat. Proto doporučujeme, abyste si v případě večerního hladu začali psát vše, co během dne jíte. Po několika dnech se pak mrkněte, z čeho se váš jídelníček skládá - jestli obsahuje potraviny ze všech důležitých oblastí. Večeře by pak měla rozhodně obsahovat syrovou nebo jen lehce upravenou zeleninu a dostatek bílkovin. Tyto dvě skupiny jídel vám pomohou být nasycený déle. Pokud k večeři zařazujete i cukry, doporučujeme jejich konzumaci ve formě malého množství celozrnného pečiva obsahujícího vlákninu.

 

Co vy na to?