Ty nejlepší články rovnou do mailu

Jak nenaletět při nákupech na internetu

Česko je světová velmoc v nákupech přes internet. Není divu, zkoušení nových technologií máme v krvi a velcí hráči na našem trhu často zkouší novinky. Na této vlně se samozřejmě svezli i čeští podnikatelé a tak máme nabídku eshopů skutečně pestrou. Jak ale poznat ty správné a nenaletět při nákupu?

Vždy čtěte podmínky

Znáte to, je to to nejdůležitější a stejně je nikdo nečte. Řeč je o obchodních podmínkách. Nic důležitějšího na eshopu nenajdete a právě proto byste před samotnou objednávkou měli přečíst alespoň části týkající se provozovatele a vrácení zboží. I když provozovatel musí být uveden na webu od samotného dodavatele se může lišit. Právě proto se podívejte vždy do obchodních podmínek a zkuste si provozovatele vyhledat. Neměl by být v insolvenci, ale často vám pomůžou i klasické vyhledávače. Když zadáte jméno mnohdy se dozvíte věci, které vád od nákupu odradí. Zde není místo pro smlouvání. Na internetu se každý může tvářit různě, ale pokud jde o peníze, ostražitost je na místě.

Stejně tak se podívejte na možnosti vrácení zboží. Nikdo vám nesmí upřít možnost vrátit zboží do 14 dnů od převzetí. Pokud se o to v podmínkách snaží, nebude to nejspíš správný obchod k nákupu.

Hledejte reálné věci

Když půjdete na internet, můžete si i vy vytvořit libovolnou identitu. Prakticky nikdo nemá jak ověřit, že jste to skutečně vy. A úplně stejně to funguje i na eshopech. Proto hledejte reálné věci, které se nedají zfalšovat.

Pokud má obchod rovnou výdejnu, podívejte se na mapy zda tam skutečně je. Dnešní mapy vám nabídnou možnost virtuálně se projít po ulici a vy tak snadno ověříte, že obchod tam skutečně je - i když jste z jiného města.

Email se dá snadno zneužít a proto se mu také nedá příliš věřit. Zato telefonní číslo zfalšujete už obtížněji. Dobrý eshop by se neměl bránit i jinému kontaktu, než je elektronický. Telefonní číslo by mělo být hned na úvodní stránce a hlavně by mělo být funkční. Jde o vaše peníze a za ty chtějte nějakou kvalitu. Klidně tam zavolejte a zeptejte se na skladovou dostupnost. Tím si zároveň ověříte, že je skutečně funkční a vy budete mít kam zavolat, když přijdou problémy.

Peníze až potom

Pokud eshop neznáte a ani nemáte v blízkosti někoho, kdo už nakoupil. Vždy preferujte platbu až po převzetí zboží. Samozřejmě, že nejde o univerzální návod. Na poště vám bohužel balík na dobírku nedovolí rozbalit a tak stejně můžete naletět. Ale drtivá většina podvodů se děje při platbě předem. Zde je ale třeba odlišit platbu na bankovní účet a platební kartou. Asociace vydávající karty pečlivě sledují co se s kartami děje. Platební bránu tedy dostane skutečně jen člověk, který reálně existuje a je nějak prověřený. Z pohledu bezpečnosti nákupu tedy raději volte platbu kartou, než bankovním převodem. Samozřejmě, že pokud už eshop znáte, jakákoli platba bude bezpečná.

Když už je pozdě 

Ani sebelepší odznak "ověřený obchod", vás nemusí ochránit. Mimochodem, takový odznak vůbec nic neřeší a každý si jej může vymyslet. Pečeť kvality a podobně tedy skutečně není zárukou.

Pokud se tedy vážně stane, že vás eshop okrade. Neváhejte a běžte vše nahlásit na policie. I pokud máte jen pocit křivdy, například, že vám není umožněno zboží vrátit, existuje řešení. Každý eshop musí mít v obchodních podmínkách uvedenou adresu, kde je možné řešit spory. Nejčastěji se jedná o Českou obchodní inspekci a vy se tam můžete obrátit s libovolným problémem. Neváhejte toho využít, služba je zdarma a úřad má 30 dnů na to aby případ uzavřel.

Co vy na to?