Máte dostatek jódu? Poradíme vám, jak na to

Podle expertů má zhruba polovina lidí nedostatek jódu. A to hovoříme o civilizovaném světě. Přitom tento minerál je pro naše tělo velmi důležitý a bez něj postupně chřadne a chátrá. Nemluvě o nebezpečném nedostatku jódu u těhotných a kojících žen. Tak jak na tento prvek chytře a nenásilně vyzrát?

 

Pokud milujete ryby, máte téměř vyhráno. Odborníci na zdravou výživu nám stále doporučují konzumovat často ryby, ideálně ty mořské, protože díky nim do těla dostáváme mnoho cenných a jinou cestou těžko získatelných látek. A jde i o jód. Pokud si dvakrát týdně dáte mořskou rybu, máte rázem jódu dostatek. Stejně fungují i sardinky v konzervě či mořské řasy.

 

K čemu je jód?

Možná příjem jódu až tolik neřešíte a vlastně nevíte, kolik ho máte a jestli to stačí. Pokud jste v tomto stadiu, pak vězte, že to nejspíš vašemu tělu nestačí. I když se dnes jód uměle přidává do mnoha různých výrobků (například i do soli), mnoho z nás ho má nedostatek. Přitom tento prvek je pro naše tělo důležitý a má velký vliv zejména na správné fungování štítné žlázy, která produkuje hormony tyroxin a trijodtyroxin. Pokud mají jódu nedostatek těhotné ženy, ohrožují tím své nenarozené dítě a zejména riskují správný vývoj jeho mozku. Riziko je to i pro kojící ženy a jejich děti.

 

Doplňky stravy

Pakliže vás vyděsilo, že máte jódu málo, vykročili jste právě na správnou cestu. Začněte rychle něco dělat pro jeho doplnění. Ideální je konzumovat ho ve formě různých potravin, například jíst už výše zmiňované mořské ryby, mořské plody či řasy. Pokud se vám to moc nezdá a nevěříte, že to zvládnete tak často, můžete sáhnout po doplňcích stravy s obsahem jódu. Existuje i takzvaný jodid, který neobsahuje žádné jiné vitaminy a minerály, ale dodá vám právě jen potřebný jód.

A když se vám nechce ani do konzumace prášků a víte, že byste je nejspíš zapomínali pravidelně brát? Nemusíte věšet hlavu, spásou pro vás může být i jen pouhá pestrá strava – velké množství jódu totiž najdete v mléce a mléčných výrobcích, ale také v pečivu a masu.