Ty nejlepší články rovnou do mailu

Devět důvodů, proč u vás dieta nefunguje

Je vám následující zkušenost povědomá? Začnete s dietou, dodržujete doporučení, jíte málo, hlídáte se... Ale jen do doby, než vám na dietě začne všechno vadit, než se začnete cítit unaveni nebo deprivováni z toho, že kila dolů nejdou. Než začnete zuřit a obviňovat se z toho, že "už nikdy nezhubnete", podívejte se, jestli neděláte jednu z následujících dietních chyb.

Vynecháváte jídla

Když vynecháte jídlo, následkem je pokles hladiny cukru v krvi. Mozek na to reaguje vysláním signálu hladu a s největší pravděpodobností se dalším jídlem přecpete. Mnohem rozumnější než vynechávat jídlo je proto počítat s menší porcí každé 2 - 3 hodiny. Tím zajistíte, že hladina cukru nebude lítat nahoru a dolů a tělo nebude vyžadovat doplnění energie.

Jíte málo

Vaše tělo je hodně chytré. Když mu dopřáváte příliš malo jídla, začne si co nejvíce energie ukládat "na horší časy" a metabolismus se zpomalí. Tím se tělo chrání před hladověním a je mu jedno, jestli máte nadváhu nebo ne. 

Vzdáte se všech svých oblíbených jídel

Taková dieta je doslova zbytečná. Málokdo vydrží vzdát se všech dobrot, které mu chutnají a které mu dokážou zvednout náladu. Je rozumné jednou za pár dní si dopřát kousek toho, co máte rádi. Pokud jíte rozumně, uvidíte, že už nebudete mít takové chutě jako dřív a bude vám stačit "oblíbená" dobrota jednou za čas.

Hubnete příliš rychle

Zdravé hubnutí (kterého docílíte kombinací zdravého jídelníčku a zdravé stravy) znamená obvykle ztrátu 0,5 - 1 kg týdně. Pokud hubnete rychleji, pravděpodobně se nezbavujete tuku, ale i vody nebo svalů. V dlouhodobém efektu je takové hubnutí pro tělo spíš utrpení než přínos. Navíc při rychlém hubnutí je více pravděpodobné, že váhu naberete brzy zpět.

Neplánujete

Rozhodnutí, že chcete zhubnout, je jen začátek. Když upravíte svůj jídelníček, je to druhý krok. Abyste dosáhli úspěchu, je ale potřeba si rozumně rozplánovat co a kdy budete jíst. Jen tak se nedostanete do situace, že budete v práci sedět bez čehokoliv k jídlu nebo vám nevyjde čas na pohyb. Když budete mít naplánováno, co byste rádi přes týden jedli a i si na to nakoupíte potraviny, nebude vás tolik lákat sáhnout po něčem sladkém "jen tak".

Jíte, abyste zahnali nudu

Zní to možná divně, ale vzpomeňte si, kdy jste naposled třeba u televize sáhli po brambůrkách jen ze zvyku? Vašemu tělu jistě dělá dobře, když se zkombinuje zrakový vjem s chuťovým, ale to je právě při dietě nebezpečné. Často se totiž nacpete něčím, po čem byste jindy nesáhli. Když už si sednete k televizi, mějte připravenou v lednici třeba baby karotku. Ta se dá u televize "křupat" podobně jako chipsy, ale na rozdíl od nich je mnohem zdravější.

Zapomínáte, že i tekutiny mají kalorie

Slazené nápoje a džusy obsahují poměrně velké množství kalorií, ale i cukrů. Často je ale nezapočítáváte do denního příjmu, protože "je to přeci jen nápoj". Přitom stačí připravit si některou z domácích limonád, na kterou jsme vám dali recept nebo vyměnit slazené nápoje za čistou vodu.

Bojujete proti všem sacharidům

Snažíte se zhubnout tím, že ze stravy vyřadíte všechny sacharidy? Těsně vedle! Ve stravě byste měli omezit jen příjem rafinovaných cukrů, které se schovávají v bílém pečivu, sladkostech a slazených nápojích. Například ale celozrnné pečivo obsahuje hodně vlákniny, která zasytí a je tedy vhodnou volbou při dietě.

Hledáte zázračné diety

Rádi bychom vám potvrdili, že existuje nějaké zázračné řešení, díky kterému zhubnete rychle a zdravě, ale nepotvrdíme. Takové řešení neexistuje. Proto energii, kterou různým takových "pilulkám", "speciálním dietám" nebo "zaručeným postupům" věnujete, radši věnujte sobě a zdravému životu. Uvidíte (jak na sobě, tak na své váze), že se vám brzy vrátí.


Tyto články vás také zajímají:

Co vy na to?