Jaké nápoje si v klidu dopřát pro zdraví a na které si dát pozor?

Léto se blíží ke svému sklonku, a tak možná mnozí z nás už uvažují nad tím, jak se co nejlépe bránit nadcházejícím virózám, které jsou s lezavým počasím neodmysliteně spjaty. Někdo užívá multivitaminy nakoupené v lékárnách, jiný dává přednost několika porcím ovoce denně, další spoléhá na jiné zaručené prostředky. Ale leckteří nemají na takové preventivní medicíny čas, a tak hledají rychlejší způsoby, jak nemocím nejen předejít, ale jak je i co nejdříve vyléčit.

Ideální cestou, jak se dostat z mírné virózy nebo si uchovat zdraví i v sychravých dnech, je pití různých ovocných či zeleninových nápojů. Ty nám dodají nejen vitaminy, ale i minerály, vlákninu a další látky, které povzbudí náš organismus a pomůžou imunitě bojovat se vším, co nás ohrožuje. Jenže pokud máte pocit, že vás v takovém okamžiku zachrání džusy (i když třeba ty stoprocentní, protože ty jsou přece původem ze skutečného ovoce), mýlíte se. Džusy jsou sice z koncentrátu (tedy aspoň ty poctivé) a skutečně pocházejí z ovoce, ale neobsahují příliš vitaminů. Ty totiž jsou při jejich výrobě většinou zničeny a v džusech se nacházejí jen proto, že jsou do nich uměle dodávány.

Dále čtěte: Proč všechny džusy z koncentrátu chutnají stejně?

Smoothie nade vše

Mnohem lepší variantou je smoothie. Jedná se o oblíbený nápoj, který je spíše jídlem než pitím. Skládá se totiž z rozmixovaného ovoce či zeleniny s přídavkem trošky vody či mléka. O žádné vitaminy ani minerály tak jeho výrobou nepřijdete, stejně jako se neztratí dužina použitých surovin (v džusech ji obvykle nenajdete), takže je smoothie i skvělým zdrojem vlákniny.

Pro mnoho lidí je takovýto rychle připravený nápoj, který je možné vzít si v uzavíratelném kelímku i s sebou na cesty, náhradou klasické snídaně, případně svačiny. Je v něm sice i dost cukru, protože ovoce je sladké, ale jde alespoň o přírodní cukry, žádné náhražky. A pokud střídáte ovocné se zeleninovými, má vaše tělo zaručený vyvážený příjem všech potřebných látek. Takový koktejl vás dostane jak z nachlazení, tak si ho můžete dělat i jen tak, pro chuť, případně takto donutíte „jíst“ své děti ovoce a zeleninu. Receptů existuje nespočet, případně si je můžete vytvářet a upravovat podle své chuti.

Dále čtěte: Co to vlastně je to smoothie?