Ty nejlepší články rovnou do mailu

Co je vlastně smoothie?

Smoothie zažívá svůj boom a lidé jej konzumují víc než kdy před tím. Je to ale správně a co vlastně to smoothie je?

Pamatujete, jak nedávno všichni kupovali odšťavňovače a ládovali do nich, co jen našli? Zdravý životní styl má svoje trendy, jako všechno v dnešním světě. Vědci neustále přinášejí nové poznatky a těm se lidé přizpůsobují. A to je také jeden z důvodů, proč odšťavňovače leží ve skříních zaprášené. Což o to, čerstvá ovocná šťáva je zdravá a tělu dodá potřebné vitamíny, ale přece jen chutná nejlépe z ovoce, které je ovšem kaloricky vydatnější. Během odšťavňování je odstředěna tekutina od zbytku, který se většinou bez užitku vyhodí. Přitom jde o velmi důležitou složku ovoce. Obsah vlákniny, který bychom přirozenou konzumací snědli, odšťavněním prudce klesá, a tak nám zbyde jen šťáva s vysokým podílem cukru, která ale nezasystí. Většina lidí totiž právě tohle čekala, udělám si šťávu a tu použiji místo jídla. Výsledek ale byl většinou takový, že ovocná šťáva posloužila spíš jako doplněk k jídlu a dieta byla ta tam.

Naštěstí však přišlo smoothie, tedy opět ovocná nebo zeleninová šťáva, která se ale mixuje. Většinou se do smoohie nepřidává žádný cukr nebo konzervant, ale za to se při jeho přípravě nekladou meze kreativitě. Rozmixujeme-li jeden druh ovoce nebo zeleniny, můžeme to nazývat pyré. To ve středomoří konzumovali lidé odedávna, nicméně běžným pokrmem se stal až ve 20. století. Pyré není prakticky žádná novinka a zná jej každá matka, která pyré používá jako stravu pro malé děti. Pro dospělé ale trošku pozbývá smysl, protože jsme schopni jablko sníst celé, bez složité přípravy. Abychom tedy pyré povýšili na něco víc a mohli mu začít říkat smoothie, je třeba něco přidat.

Typicky se smoothie připravuje z více druhů ovoce, ale není vůbec žádná zvláštnost, pokud se kombinuje ovoce a zelenina zároveň. Při přípravě stačí potraviny zbavit nejedlých částí, jako například jablka jádřince, a pak jen vše hodit do mixéru. Nože vše nasekají, zamíchají a smoothie je hotové. Obecně se jedná o nápoj, měl by mít tedy řidší konzistenci, tak aby se dal pít. Pro základ tedy zvolte něco, v čem je hodně tekutiny. Jablka, pomeranče, grep nebo třeba řapíkatý celer. Pak přidejte něco, co trošku zahustí, jako banán, mango, nebo borůvky. I teď by se dalo smoothie konzumovat, ale pravá podtstata tohoto nápoje spočívá v jeho komplexnosti. Obsahuje zkrátka to nejlepší ze všeho. I proto si jej často volí lidé vyznávající raw food, nebo vitariání, kteří se živí pouze ovocem a zeleninou. Abychom tedy ze smoothie udělali plnohodnotnou stravu, která nahradí svačinu nebo vyjímečně večeři, přidejte semínka. Do našeho jídla přidají zdravé tuky a minerály, takže z našeho nápoje bude hotová fitness bomba. Použít můžeme chia semínka, slunečnicová, nebo konopná. Mixer zvládne rozmixovat všechny. Drobné kousky, které v nápoji zůstanou, rozhodně nejsou na škodu.

Víceméně se nedá říct, jak na tom smoothie je kaloricky, protože je zde opravdu obrovská škála možností, které jdou při přípravě použít. Zjednodušeně by se dalo říct, použijte všechno co je zdravé, dejte do mixeru a hotovo. I proto by smoothie mohlo získat vaši přízeň. Experimentování a hledání nových chutí může být zábava klidně pro celou rodinu..

Závěrem ještě malý tip. Smoothie můžeme skutečně použít jako náhradu za jídlo, ale v praxi bychom brzy dostali hlad, protože glykemický index použitých potravin bude podobný. Zkuste tedy do smoothie přidat hrst ovesných vloček. Ve své podstatě si tak uděláte ovocnou, nebo ovocnovo-zeleninovou ovesnou kaši, která nejen výborně chutná, ale i zasytí.

Co vy na to?