Drastická dieta v zimě? Zahráváte si s vlastním zdravím

Období po Novém roce většinu z nás svádí k radikálním předsevzetím týkajícím se hubnutí a změny životního stylu. Rozhodneme se začít cvičit, zhubnout nadbytečné kilogramy, začít se stravovat úplně jinak. Většinou jde o velmi značný obrat oproti předchozímu životu, což je pro tělo obrovským šokem. Sice se s tím dokáže vyrovnat, pokud na to jdeme chytře, ale zima pro to zrovna není úplně nejvhodnějším obdobím.

Na tom, že se rozhodnete zhubnout nebo začít cvičit, není vůbec nic špatného – spíš naopak. Pokud chcete začít žít zdravěji, vyřadit z jídelníčku všechny nezdravé potraviny, pravidelně se začít hýbat či se zbavit kil způsobujících vaši nadváhu, můžeme vám jen gratulovat ke správnému rozhodnutí a držet vám palce, ať uspějete. Jenže jestli se toho rozhodnete docílit drastickou a nevyváženou dietou, omezováním živin v přijaté potravě, brutálním snížením přijatých kalorií a nerozumným množstvím cvičení, které vás dřív zničí než vám pomůže, jdete na to úplně špatně. A špatně by to bylo v jakémkoliv ročním období, protože si tím samozřejmě ubližujete (i když nejspíš nevědomky). Zima je ale podle odborníků mnohem rizikovější, protože náš organismus má v tomto období mnohem vyšší nároky a chová se jinak než v létě.

Nebojte se tuků

Lepší než po Novém roce zhubnout rychle, je zrychlit tempo hubnutí až na jaře. Upřednostněte zdravé hubnutí před jeho rychlostí. Lidé jsou od přírody naprogramovaní podobně jako zvířata – v létě jsme aktivní, slunce a delší dny v nás vybudí energii, jsme hodně na vzduchu, nebráníme se pohybu, máme výbornou náladu.

Oproti tomu zima je obdobím útlumu, slunce je jen málo, je chladno, jsme více unavení, ztrácíme náladu i energii. Pokud si k tomu naordinujete ještě dietu, tělu zasadíte "poslední ránu". Vzápětí se tak nesmíte divit, že budete totálně vyčerpaní a bez energie, budete padat únavou a vaše snaha a ochota fungovat a cokoliv řešit bude na nule. Dietu proto nejspíš brzy vzdáte a čeká vás pravděpodobně jo-jo efekt.

V době od listopadu do března je proto lepší uposlechnout své tělo a pradávné instinkty. Strava by měla být tučnější, takže se nebojte tuků ani bílkovin. I díky tukům v jídle totiž budete lépe spalovat tuk. Sacharidy můžete omezit, zejména ty jednoduché. Z nich máme sice více energie, ale rychle ji vyčerpáme. Zato energie z přijatých tuků se uvolňuje postupně a pomaleji, takže nám vydrží déle. Nějaký ten faldík navíc se v zimě snadno schová pod oblečení a tělu v chladném období o něco málo vyšší množství podkožního tuk neuškodí.

Pokud jste ochotní s příchodem jara se opět vrátit ke zdravější stravě a pravidelnějšímu pohyb, nemusíte se zimy a poctivé stravy bát – když jíte pravidelně a nepřejídáte se, neuškodí vám to.