Ty nejlepší články rovnou do mailu

Mléčná dieta - pouze pro otrlé mlíčňáky

Další z kontroverzních diet je mléčná dieta. Jak už samotný název napovídá, jejím základem je konzumace mléčných výrobků. Autorem je Rajko Doleček, přední český lékař, dietolog a obezitolog. Podle všeho ale tuto dietu připravil pro lidi, kteří se nehýbají nebo se spíš hýbat nemohou, a tedy přizpůsobil nižší potřebě energie i porce. Moderní doba a zejména internetové diskuze z této diety udělaly hit mezi českými ženami. Ale to už bez ohledu na jiné energetické potřeby jejich těla - porce zůstaly tak, jak je Rajko Doleček navrhnul. Nadšené dietářky se sice trápily hlady, ale kila šla dočasně rychle dolů. Po skončení diety ale stejně rychle zase přibyla.

Pojďte se spolu s námi podívat na to, jak taková mléčná dieta vlastně vypadá a jestli je alespoň trochu zdravá.


Základem diety je nepřekvapivě mléko a mléčné výrobky. Jí se pětkrát denně (první jídlo v 7, poslední v 19 hodin) a každý den jiná kombinace následujících povolených potravin:

  • mléko
  • mléčné výrobky (tvaroh, termix, případně jogurt)
  • ovoce
  • zelenina
  • kuřecí maso
  • libové uzeniny
  • libové maso

První den se nejí vůbec, pouze se pije 5x denně sklenice mléka a průběžně voda. V dalších dnech se pak kombinují výše uvedené druhy potravin, ovšem každý z nich samostatně. Maso je tak vždy bez přílohy a vařené nebo dušené.

Celkově během dne sníte nebo vypijete jen málo energeticky dostačujících potravin - většinou jsou porce pouze 100 - 150 gramů. Taková porce rozhodně nedokáže tělu dodat potřebné živiny.

Dieta samotná trvá minimálně 13 dnů a podle informací dostupných na internetu zaručuje úbytek až 8 kilogramů za tyto dva týdny. Jak ale dodávají diskutující, je i po těchto dvou týdnech nutné jíst velmi málo, jinak nastane jojo efekt. Mezi námi, k čemu pak taková dieta slouží?

Pokud vám mléčná dieta připomíná obsahem bílkovin jinou, Dukanovu dietu, tak se nemýlíte. Na bílkovinách je totiž založena a právě tím, že se při ní omezí množství přijatých sacharidů a tuků, se autor snažil pomoci udržet váhu lidem, kteří se nemohou hýbat. Velké množství bílkovin také může zatížit vaše trávení. Zejména lidi, kteří trpí nesnášenlivostí mléka, na mléčnou dietu mohou rovnou zapomenout.

Proč mléčná dieta nefunguje v dlouhodobém horizontu

Pokud držíte mléčnou dietu v té podobě, ve které ji autor připravil, zhubnete za 13 dnů rychle, ale nezdravě. Zbavíte se zbytečně svalové hmoty, při této dietě a takto nízkém energetickém příjmu nebude mít tělo energii na pohyb. To ve finále povede ke zpomalení metabolismu (méně svalové hmoty potřebuje méně energie) a ve finále tedy opětovný nárůst hmotnosti.

Možná si tak pomůžete v krátkodobém horizontu a shodíte pár kilogramů, ale k čemu vám to bude? Jednak se vám kila brzy vrátí a pak také zbytečně riskujete své zdraví.


Jeslti máte rádi své zdraví, mléčnou dietu rozhodně nezkoušejte. Pro zdravé hubnutí vám postačí jíst pravidelně ve 2 - 3 hodinových intervalech menší porce jídla. Když k tomu máte dostatečný zdravý pohyb, nemusíte se ani omezovat pouze na některé vybrané potraviny. U zdravé diety stačí zdravě přemýšlet o tom, co jíte a co pro své tělo děláte.

Tyto diety vás také zajímají:

Co vy na to?