Ty nejlepší články rovnou do mailu

Tři cviky, kterými si v posilovně likvidujete záda

Většina lidí chodí do posilovny cvičit za účelem spálení tuku, procvičení svalů a zlepšení kondice. Málokdo při tom chce své tělo cvičením zničit. Ale málokdo si u cviků uvědomuje, že některé mohou více škodit než pomoci. Podíváme se na tři, kterými si likvidujete svá záda, aniž byste chtěli.

Ležící Superman

Velice oblíbeným cvikem je právě tzv. "Ležící Superman". Tento cvik se často používá v posilovnách, ale i během kondičních cvičení. Málokdo si ale uvědomuje, že dobře míněný cvik může být také celkem škodlivý.

Co to vlastně je? Přesně ten cvik, kdy si lehnete na břicho, máte v jedné rovině nohy a ruce natažené před sebe (prý jako Superman, když letí) a snažíte se naráz zvedat od země nohy i ruce - prohnete se tak v zádech.

Tento cvik je bohužel ale velmi limitovaný. Právě kvůli malému úhlu, ve kterém vám tělo dovolí prohnout se, má jen malý nebo dokonce žádný přínos pro zádové svalstvo. Svaly ním tak skoro vůbec neposílíte.

Místo toho bývá právě tento cvik jednou z příčin akutních bolestí zad a vzniku křečí. Proto je lepší ho vynechat a zaměřit se na jiné cviky - jako např. cviky na celé jádro, jimiž posílíte i zádové svalstvo.

Rotace nohami vleže

Tohle určitě znáte také - lehnete si na záda, nohy položíte snožmo v pravém úhlu na levou stranu a pomalu, tahem nimi rotujete na pravou stranu, stále jsou v pravém úhlu. A pak zpět otáčíte nohama zpět. Často se tento cvik používá pro posilování břišních svalů a je opravdu hodně oblíbený napříč všemi posilovnami a u většiny trenérů.

Podle některých fyzických terapeutů je ale právě takový otáčivý pohyb absolutně nepřirozený pro páteř v oblasti beder. Upozorňují na to, že pro běžný pohyb je přirozené otáčení páteře v oblasti středu zad - např. při běhu. Na to jsou i svaly uzpůsobené a tedy takové otáčení tělu neuškodí tolik, jako zmíněná "umělá" rotace v oblasti beder.

Samotný otáčivý pohyb je pro tělo přínosný, posilují se při něm jiné svaly než při běžném "zvedání činek". Ale ne ten zmíněný. Při vašem cvičení ho proto nahraďte např. boxováním nebo rotací vsedě s medicinbalem. Zatížíte tak svaly výše položené a nebudete si zbytečně likvidovat páteř.

Sedy-lehy

Při snaze mít co nejviditelnější "buchtičky na břiše" někteří tráví spoustu času cvičením sed-lehů a podobných cviků. Neuvědomují si při tom bohužel, že takový pohyb (ohyb páteře pomocí břišních svalů) zatěžuje až příliš ploténky. Tělo na takový pohyb není úplně stavěné. Břišní svaly slouží spíš jako jakási harmonika, pružina, která přenáší pohyb z jedné části těla na druhou. A právě proto jsou tak "čtverečkované". 

Právě nebezpečí, které vám při posilování "břišáků" hrozí, jsme podrobně rozebrali v tomto našem článku o břišních svalech.

Zkuste místo těchto zbytečně rizikových cviků svůj čas využít pohybem, který je pro záda zdravý a přínosný. Nepodléhejte oblíbeným streotypům ve smyslu "když to říká druhý, musí to být pravda" a raději u cviků přemýšlejte, které svaly a části těla při nich zatěžujete. Pro tipy na cvičení zádových svalů zdravěji mrkněte třeba na tento náš článek.


Tyto články vás také zajímají:

Co vy na to?