Ty nejlepší články rovnou do mailu

Tělesné jádro - co to vlastně je?

Článek, který jsme pro vás zveřejnili před týdnem Tři cviky pro silnější břišáky a jádro těla vzbudil vlnu vašich ohlasů. Rádi na ně reagujeme a přinášíme proto informace, které byste o tělesném jádru rozhodně měli vědět. 

Pojďte se tedy podívat, co to vlastně tělesné jádro je, proč je tak důležité a zároveň proč je dnes tak populární "core" tréning v posilovnách.


Co a kde je "tělesné jádro"?

Tělesné jádro si můžete představit jako ochranný obal pro orgány uložené v břišní dutině. Tedy něco, co drží pohromadě a chrání orgány v břišní dutině, a zpevňuje a podpírá oblast bederní páteře a pánve.

Horní částí tohoto obalu je bránice. Ta se při nádechu zplošťuje, posunuje dolů a opírá o bederní páteř. Spodní částí je pak pánevní dno. To vystýlá oblast pánve a jeho úkolem je při zvýšeném tlaku v břišní dutině zamezit orgánům v posunu nebo dokonce v jejich vyhřeznutí do některého z pánevních otvorů.

Svislé části obalu jsou: vepředu příčný sval břišní, který zpevňuje oblast břicha proti různému přetížení nebo vnitřním tlakům, a dále vepředu ještě vnitřní šikmé svaly břišní. Zezadu na páteři pak "svislou" část obalu tvoří  hluboká vrstva páteřních svalů tedy malé, krátké svaly mezi jednotlivými obratly. Ty udržují postavení jednotlivých obratlů a celkově zpevňují páteř. 

K čemu slouží?

Jeho hlavní funkcí je - jak už z výše uvedeného vyplývá - ochrana vnitřních orgánů tím, že tělesné jádro vyrovnává veškeré sily působící na lidské tělo. Nesmíme ale zapomenout, že tělesné jádro funguje také jako podpora bederního úseku páteře.

K jeho správné funkci je potřeba rozhodně dodržovat správné držení těla a vyvážené posilování a procvičování zmíněných vnitřních a vnějších svalů. Toto základní pravidlo mějte na mysli vždy, když se pustíte do jakéhokoliv posilování:

Bez správného držení těla nemůžete správně posilovat své svaly.

Jak tedy správně posilovat tělesné jádro?

V poslední době je často v nabídce trenéru posiloven "core" trénink. Tedy přesně trénink procvičující a zpevňující svaly tělesného jádra. Zejména ženy si v něm libují, protože při něm posilují přesně to, co považují za nejdůležitější ke zpevnění - bříško a pánevní dno. Navíc jde většinou o pomalé cviky, tedy "ideální" právě pro dámy.

S vhodností tréninku zaměřeného pouze na tělesné jádro souhlasíme. Ale pouze jako doplněk posilování ostatních svalů. Zároveň si uvědomte, že při správném držení těla u jednotlivých cviků - ať už je to bicepsový zdvih jednoruček, benchpress nebo mrtvý tah - automaticky posilujete i tělesné jádro. Ne nadarmo je totiž první lekcí u každého trenéra základní nácvik správného držení těla a dýchání. Vždyť právě díky němu budete umět rovnoměrně zatěžovat svaly vašeho tělesného jádra.


Považujete core trénink nebo posilování pouze tělesného jádra za důležité? Řekněte svůj násor v diskuzním fóru.

Tyto články vás také zajímají:

Co vy na to?