Ty nejlepší články rovnou do mailu

Jahody a zdraví, jak to jde k sobě?

Začala nám jahodová sezona a všude se to začíná hezky červenat. Pokud nemáte vlastní zahrádku určitě narazíte na spoustu míst, kde vám jahody nabídnou. Jak jsou ale na tom tyhle červené plody s ohledem na zdraví a nebo dietu? Můžeme se do nich bez obav pustit, nebo se jim raději vyhnout?

Jahody a dieta

O tom, že ovoce při dietě není to nejlepší, bylo už napsáno hodně. Obecně se vším se to nemá přehánět. A proto zapomeňte na různé jahodové diety, nebo nahrazováním jídla pouze tímto ovocem. Ta lepší zpráva ale je, že zrovna jahody patří na výživovém žebříčku do té lepší poloviny. Se svýma 41kcal na sto gramů se jedná o lepší variantu. Dokonce je to o čtvrtinu méně, než má například jablko.

Problémem ale je glykemický index, tedy  hodnota, která nám určí za jak dlouho dostaneme hlad po konzumaci té které potraviny. Zde se dostáváme až k hodnotě 50, ale i bez ní to asi dobře znáte. Jahodami hlad nezažene a pokud, tak pouze dočasně. U ovoce je ještě jedna věc zrádná, nikdy totiž tyto hodnoty nevíte přesně. S různou úrovní  zralosti se pohybuje i množství cukru v ovoci a tak je dobré být alespoň obezřetní a zbytečně to nepřehnat. To, že obsahují převážně vodu ještě neznamená, že jim vodu nahradíte :-)

 Jahody a zdraví

Jak jsou na tom jahody z nutričního pohledu tedy víme, ale jahody mají i jiné přednosti, proč je do jídelníčku zařadit. Polyfenoly obsažené v jahodách působí jako velmi účinné přírodní antioxidanty. Pro chudokrevné jsou zase jahody výhodné díky vysokému obsahu železa. Kyselina salicylová zajistí pomoc při nachlazení. A abychom výčet seznamu výhod zakončili je dobré zmínit i jejich přínos pro tělo při zácpách, onemocnění jater, ledvin, nebo i srdce.

Dokonce je nemusíte jen jíst. Masce z rozmačkaných jahod jsou přisuzovány zvláčňující a protizánětlivé účinky. Malá zrníčka z jahod potom umí vše dokončit jemným peelingem.

Když už jsme zmínili zrníčka, je dobré upozornit i na případná rizika. Jak už bylo řečeno, nic se nesmí přehánět, ale v případě jahod někdy může vadit i trocha. Zrníčka v jahodách mohou způsobit potíže lidem, které mají problémy s trávícím ústrojím. Typicky Kronova choroba se může zhoršit po konzumaci jahod.

O alergii na jahody jste už nejspíš taky slyšeli. Zmíněná kyselina salicylová může právě za tento problém. Pokud jste tedy alergičtí na acylpirin je dobré se jahodám vyhnout.

 

Pokud ale vše snášíte dobře, vzhůru na jahody a v kuchyni si s nimi určitě snadno poradíte. Vhodné jsou do koláčů, nápojů, nebo zmrzlin, ale to už asi víte. Ne tak úplně známá je jahodová polévka. Tuhle úžasnou dobrotu rozhodně vyzkoušejte, recept najdete zde.

 

 

Co vy na to?