Přejídání o Vánocích? Víme, jak se mu vyhnout

 

Můžeme si už měsíc předem dávat tisíc předsevzetí, jak letos odoláme svodům všech těch dobrot, pod nimiž se prohýbá vánoční tabule, ale většina z nás opět neodolá. Přejíme se, nacpeme se vším možným, začneme už na Štědrý den ráno a skončíme o Silvestru. A mnoho z nás končí na pohotovosti nebo s velkými výčitkami svědomí a několika kily navíc. Tomu se ale dá zabránit.

 

Kolik z vás slaví Vánoce duchovně, jak se správně má? Jíte střídmě, dáváte přednost ovoci a libovým masům, cukroví jen tak uzobnete, jdete minimálně dvakrát během svátků ven na procházku nebo ideálně do kostela? Ruku na srdce, takhle už Vánoce neslaví většina z nás. Což je ale škoda, protože bychom si díky tomu ušetřili řadu zdravotních problémů, nepřibrali bychom a ještě bychom se duchovně pozvedli. Ale ne, nehodláme vás nabádat k naprosté změně vašich vánočních zvyků, protože nám je jasné, že se těšíte na tu pohodu u televizních pohádek, návštěvy příbuzných, hory dobrot a žádné povinnosti. Přesto zkuste pár věcí udělat jinak, než jste zvyklí, ať je vám i po svátcích lehko a veselo.

 

Jde to i zdravěji

Pokud se nechcete přejíst, nehodláte riskovat žlučníkový záchvat a rádi byste si zachovali svou postavu či snahu zhubnout, jděte na to od základu trochu jinak. Víme, že k českým Vánocům neodmyslitelně patří kapr v trojobalu, vepřové řízky a majonézový bramorový salát, ale jde to i jinak a stejně chutně. Pokud nezvolíte maso v přírodní variantě, tedy bez obalování, sáhněte alespoň po méně tučných rybách – ideální je losos, candát či pstruh. Na řízky volte raději kuřecí maso, v salátu nahraďte majonézu bílým jogurtem.

Pokud si o svátcích děláte chlebíčky, udělejte na ně nějakou zdravější pomazánku, opět bez majonézy, na ně dejte raději kvalitní šunku než tvrdý salám a nezapomeňte na nějakou tu zeleninu. Můžete nachystat i ovocný či zeleninový salát pro odlehčení. A co s vánočkou, která neodmyslitelně patří k vánoční snídani? Pokud ji ošidíte, nebude tak dobrá, takže si ji klidně dopřejte, ale jen rozumně velký kousek a vynechte tak oblíbené máslo, kterým si ji řada lidí ještě maže.

 

Co na návštěvě?

Zatímco doma si vánoční tabuli můžete udělat zdravější, na návštěvách s těmito pokusy asi neuspějete. Přesto se nemusíte přejídat. Dejte si klidně pár kousků cukroví, ochutnejte, co hostitelka připravila, ale příliš nekombinujte ani nejezte příliš, ať vám není zbytečně těžko. A co se svátečním obědem? Pokud je ve zvyku husa s knedlíkem a zelím, zkuste navrhnout změnu, ať je letos spíše krůta. Ta k Vánocům neodmyslitelně patří a její maso je z nejlibovějších a nejkvalitnějších. Pokud neuspějete, husu si jen minimálně omastěte a volte spíše prsa.

Po obědě se pak nesvalte rovnou na gauč a netravte celé odpoledne a večer u pohádek. Vyrazte s rodinou na vánoční procházku, podívejte se, kde je jaká výzdoba, pokochejte se přírodou, zajděte do lesa či obory nakrmit zvířátka. Vaše tělo to ocení a čerstvý vzduch vám prospěje. A po Vánocích vás nebude trápit černé svědomí, že jste to zase přehnali.