Jak přežít sedavé zaměstnání? Protahujte se, pravidelně pijte a občas vypněte

Všichni víme, a mnozí z nás to zažili i na vlastní kůži, že sedavé zaměstnání je pro naše tělo velmi namáhavé a nepřirozené. Po celodenní práci vstáváme ze židle celí rozlámaní, svaly odmítají poslouchat, často nás trápí bolesti krční páteře a o křečových žilách nemluvě. Dá se s tím něco dělat a zůstat i při sedavém zaměstnání v kondici a spokojení?

Nezáleží na tom, jestli celý den sedíte za přepážkou, pokladnou supermarketu nebo před obrazovkou počítače. Po několika hodinách, kdy máte jen málo možností vstát a protáhnout se, tělo často odmítá poslouchat. Pokud takto pracujete několik let, začne se to odrážet na vašem zdraví. Někoho trápí bolesti zad, jiného krční páteř, další si stěžuje na bolesti nohou, jiného z koukání do monitoru bolí oči a hlava.

Ale nemusíte se usoužit a nakonec svým bolestem na pracovišti podlehnout. Ani není nutné dávat výpověď a hledat práci, kde byste měli více pohybu. Ono totiž všechno má svá pro a proti a fyzická práce vám může ublížit zase jinak. Proto se raději podívejme na to, jak se takovýmto "nemocem z povolání" bránit dřív, než vás zcela pokoří.

Protáhněte se a pomůžete srdci

Dlouhodobé sezení napomáhá vzniku kardiovaskulárních chorob i vzniku cukrovky. Proto si každou hodinu dopřávejte krátkou pauzu na protažení. Bohatě stačí, když vstanete a na chvíli se projdete. Občas si také sedněte trochu jinak, dejte nohy do jiné pozice. Protáhněte krk a párkrát s ním zakružte, totéž můžete provést i se zápěstími či nohama, ať si rozproudíte krev v těle. Existují různé cviky, které lze provádět i relativně nenápadně za pracovním stolem. Takže se v klidu protáhnete, aniž byste tím budili nevítanou pozornost. A vám se krásně uleví.

Čtěte také: Jak si zacvičit i během pracovní doby

Pravidelně pijte a osvěžíte si mysl

Kdo dlouho bez pohybu sedí, ten často zanedbává pitný režim. Zatímco dělníci na stavbě pijí často, protože se potí a jejich tělo vodu vyžaduje, u sedících je tato potřeba utlumena a zapomínáme na ni. Pokud je to i váš případ, můžete si třeba nastavovat budík, který vám připomene, že je čas se napít.

Mějte stále po ruce láhev s vodou (lepší je kohoutková než minerálka, úplně pak vynechte sladké limonády). Pokud můžete, uvařte si občas hrnek čaje – ten vám nejen doplní tekutiny, ale zpříjemní vám i pobyt v práci a jeho vůně vám pohladí smysly. Pravidelným doplňováním tekutin předejdete únavě a zajistíte, že procesy v těle budou probíhat, jak mají.

Čtěte také: Nebezpečí na vás číhají v kanceláři každý den

Odpočiňte si a budete se lépe soustředit

Leckdo si myslí, že sedavé zaměstnání není náročné a mnozí nechápou, že se po konci pracovní doby domů ploužíte téměř bez energie. Ještě vám nechápavě vytknou, že jste přece přes den nic nedělali a jen jste seděli. Nemohou se více mýlit!

I u sedavého zaměstnání je třeba dopřávat si pravidelný odpočinek. Stačí, když čas od času přestanete pracovat, pohodlně se opřete a na chvilku zavřete oči. Nebo si zajděte uvařit kávu nebo čaj a chvíli pokláboste s kolegy. Pokud máte k dispozici pohovku, nezdráhejte se na chvíli si na ni lehnout, myslet na něco příjemného a dopřejte tělu relax. Znovu se tak nabudíte a budete na další práci lépe soustředění.

Čtěte také: Jak předejít syndrómu vyhoření