Stárnutí pro muže nemusí znamenat automaticky víc kilo

Ženy jsou smířené s tím, že dříve nebo později jejich tělo řekne dost – přestane menstruovat, hormony se úplně splaší, přichází menopauza a pak de facto druhá polovina života. Podobné je to i u mužů, i když leckteří si to odmítají přiznat a snaží se pořád tvářit jako dvacetiletí mladíci. Ale tělo tvrdí něco jiného. Jak na mužské stárnutí elegantně vyzrát?

Když muž dojde do určitého věku, nejčastěji kolem padesátého roku života, začnou se s jeho tělem dít více či méně viditelné změny. Tou nejočividnější bývá, že mužům začne přibývat více tuku a ubývat svalů, s čímž se často pojí i vyšší sklon k nadváze. A i ten, kdo byl celý život poměrně štíhlý, může najednou ve starším věku trpět kily navíc. Je to tím, že po padesátce začne tělo pracovat jinak. Změní se chutě, zpomalí se metabolismus a organismus ke svému správnému fungování potřebuje o zhruba 1 000 kilojoulů méně. Pokud na to muži nedbají a stravují se stejně jako předtím, nadbytečné zásoby se jim ukládají ve formě tuku.

Cvičení pomůže

Ne nutně musí být každý postarší muž obézní. Stačí se podívat na hollywodské hvězdy, kdy je většina slavných můžů i v tomto věku v dokonalé formě. Ale není to samo sebou – zkrátka musí i v tomto věku na sobě pravidelně pracovat, aby přemohli přirozené síly stárnutí. Takže pokud se chcete i dál udržovat ve formě a být fit, jde to, jen se musíte snažit nepropadnout lenosti. Stačí pravidelně cvičit, mít i nadále pestrou a zdravou stravu, dodávat tělu dostatek bílkovin, ale i tekutin, nepřejídat se a hlídat si i energetický příjem z alkoholu. Kila navíc vás pak nemusejí nijak trápit.

Únava a deprese

S mužským přechodem se pojí i podobně nepříjemné pocity jako s tím ženským. Jen se o tom většinou tolik nemluví a muži se tváří, že nic podobného rozhodně neprožívají. Opak ale bývá pravdou. Jsou najednou unavenější, v noci se probouzejí nebo nemůžou usnout, pak jsou podráždění a nervózní. K tomu dost mužů začíná trpět depresemi, k čemuž přispívá i to, že najednou začnou více přemýšlet o svém předchozím životě a o tom, co dokázali a jak ho prožili.

Pomoc je poměrně snadná. Ne všechny nepříjemnosti můžete zažehnat, ale jistě pomůže pobyt na čerstvém vzduchu, pravidelný pohyb, setkávání s přáteli, relax, dovolená, dobré jídlo a spokojený rodinný život. Pokud ne, vždy se dá ještě zajít za lékařem, který vám může doporučit nějaké léky na spaní, případně zajít se poradit s psychologem. Lékař může pomoci i v otázce sexuálního života, protože právě v tomto věku spousta mužů v šoku zažívá, jaké to je, když to najednou nejde. A i libido klesá. Přesto není vše ztraceno, je nutné promluvit si s partnerkou a hledat cesty, jak se zase vrátit k příjemným aktivitám.