Salát jako spása při hubnutí? Ne pro každého

Častokrát lidé, kteří se snaží zhubnout, při své dietě a ve svém jídelníčku spoléhají především na zeleninu a ovoce. Jenže jíst jen saláty, nejrůznější druhy syrové zeleniny a několik porcí ovoce denně není úplně ideálním řešením pro každého člověka. Nejen, že jsme každý jiný, ale taková životospráva bez bílkovin nejen že nám nemusí pomoc, ale může i uškodit.

Je na zelenině snad něco špatného, co nám ubližuje a škodí? Vždyť ze všech stran slyšíme, jak je zdravá, pro tělo přínosná a kolik v ní najdeme minerálů, vitaminů a dalších látek. A její vaření, pečení a další tepelné úpravy nejsou nejlepším řešením, protože kvůli nim přichází o spoustu přínosných látek. Takže ji často chroustáme jen tak, syrovou, nakrájenou na kousky, či smíchanou ve formě chutného salátu třeba s kapkou olivového oleje. A máme ze sebe dobrý pocit, jak díky tomu krásně hubneme. Ono opravdu ztrácíme kila, jenže ne úplně zdravě.

Všeho moc škodí - a to i zeleniny

Je nesporným faktem, že v zelenině najdeme nespočet důležitých látek, minerálů a živin. Ale také nelze popřít, že syrová zelenina může být pro tělo těžko stravitelná. Když ji jíme pravidelně a ve větším množství, musí se s ní naše trávení nějak popasovat, což může být problém. Někdo ji stráví poměrně snadno a nemá s ní větší potíže, ale jiní lidé po takovém chutném salátu mohou být nafouklí nebo mohou trpět zácpou. A to není normální ani vhodné, takže je dobré hledat jiné varianty zdravého stravování.

Zeleninu je také nutné doplňovat o další složky potravy, protože sama o sobě nemá pro tělo dostatečnou výživovou hodnotu. Obsahuje především vodu a vlákninu, v menším množství také sacharidy. A samozřejmě i porci vitamínů a minerálů. Chybí v ní ale podstatná složka zdravého jídelníčku, a to bílkoviny. Díky nim tělo nejen udržuje v kondici svalovou hmotu, ale i dokáže zajistit základní procesy. Bez bílkovin to prostě zdravě nejde. Takže i ten salát, který si v dobré víře dopřáváte k obědu, je vhodné něčím doladit – ať už kuřecím masem, sýrem či vařeným vejcem. Mějte na paměti, že na 1 kg své váhy byste denně měli přijmout přibližně 1 gram bílkovin.