Posilujte imunitu dětí obzvláště teď, než znovu půjdou do školy

Dokud jsou školy uzavřené a máte své potomky doma pod dohledem, přičemž skoro vše venku je uzavřené, máte dost značnou šanci svá dítka ohlídat a uchránit před nákazou. Jenže čím déle děti budete držet doma a odtržené od ostatních lidí a potenciálních přenašečů jakýchkoliv nemocí, tím hůř na tom může být jejich imunita. Ta si během těch několika týdnů odvykne bojovat s nepřátelskými mikroorganismy.

Logické vyústění tohoto problému je nasnadě – jakmile se otevřou školy, obchody, kroužky i další prostory a jakmile do nich vyrazíme či tam pustíte své potomky, setkají se s mnoha dalšími lidmi. Při setkání se sebemenším náznakem onemocnění (a rozhodně nemusí jít jen o Covid-19) se tělo musí začít bránit. Jenže když si odvykne bojovat, je pro něj mnohem náročnější ubránit se. A to, i když děti nyní cpete vitaminy a posíláte je denně na hodinu sportovat do přírody. Jak se na to připravit?

Nesrovnávejte s první vlnou

Můžete si říci, že tohle jsme už přece jednou zažili. Děti byly na jaře několik měsíců doma, a když se pak vrátily do škol, rozhodně nebyly přehnaně nemocné, právě naopak. Nákaza se začala objevovat zase až v září. Tak kde je tedy chyba? Chyba je v ročním období. Na podzim se objevuje mnohem více respiračních chorob, ať už jde jen o obyčejné rýmy, angíny, chřipky či Covid-19. A ty postupně slábnou až s příchodem jarních měsíců. Když se tedy děti do škol vrátí ještě na podzim, případně v zimě, pravděpodobně po kontaktu s vrstevníky dříve či později některou z těchto chorob onemocní. Odolají jen ti nejsilnější jedinci, kteří mají skvělou imunitu. Životní styl většiny z nás ale bohužel není takový, abychom měli supersilnou imunitu za každého období.

Nezanedbávejte prevenci

Pokud jste se právě vyděsili při představě, co vás čeká po znovuotevření škol, nemusíte mít extrémně přehnaný strach. Naopak můžete nemocem předejít. Důležitá je totiž prevence a máte dost času svůj organismus připravit na ten náhlý „náraz“ na nemoci.

Snažte se dětem dopřát co nejpestřejší stravu a myslete v ní zejména na vitaminy a čerstvost potravin. Vynechte přehnané množství sladkosti, přestaňte smažit a fritovat a dětem (i sobě) z jídelníčku vynechte přesolené nebo mastné uzeniny.

Kromě toho je důležité mít dostatek pohybu, a to zejména na čerstvém vzduchu. Myslete i na dostatek spánku, protože ten je pro děti skoro nejdůležitější. Jestli jim chcete prospět ještě víc, snažte se je udržovat v klidu a chránit před stresem. A nezakazujte jim ani kontakt s jejich přáteli – i když to někdy může být risk, děti se samy bez kamarádů často nudí a samota na ně má negativní vliv (stejně jako na nás všechny).