Nejste ranní ptáče? I tak nemusí být brzké vstávání utrpením

Ranní vstávání je pro ty z nás, kdo nejsme ranní ptáčata, neskutečně těžkou záležitostí. Budík je naším úhlavním nepřítelem a po pár hodinách spánku, protože jsme samozřejmě uléhali až dost pozdě, se cítíme jako zmlácení. Nicméně zaměstnavatel odpustky neudílí a děti také ne, takže vstát zkrátka musíme. A další den znovu a znovu, vždy se stejně zoufalým pocitem. Ale co když to jde i jinak?

Jistě, existují výjimeční jedinci - právě ona “ranní ptáčata” - kteří ráno brzy vstanou, zacvičí si, dojdou vyvenčit psa, nachystají si věci do práce, připraví svačiny i oblečení dětem, pak s rodinou zvládnou v klidu a zdravě posnídat a s úsměvem na tváři vyráží vstříc novému dni, naplněni pozitivní energií, odpočatí a šťastní. Ale ruku na srdce, kolik takových po ránu usměvavých superlidí znáte? Velká část lidí se totiž řadí do přesně opačné kategorie – chodíme spát pozdě, spíme maximálně šest hodin, ráno na sebe naházíme oblečení, maximálně ve spěchu vypijeme kávu a utíkáme do práce, abychom to vůbec stihli. A přitom si představujeme, jak krásné by to bylo, kdybychom se ještě mohli povalovat v posteli.

Čas na změnu

Máte pocit, že se vaše hektické ráno plné únavy nikdy nezmění? Změnit se může, jen musíte chtít a měli byste na to jít nejen chytře, ale hlavně zodpovědně. Návod je jednoduchý. Chce to hodně pevnou vůli, abyste ho zvládli dodržovat a částečně dokázali posunout svůj biorytmus i změnit zvyky. Pokud to dokážete, začnete se ráno cítit odpočatěji, svěžeji, budete mít lepší náladu i lepší pocit ze sebe samých. A ocení to i vaše okolí, na které budete rázem vlídnější. 

Káva, snídaně, sport

V čem tkví to kouzlo? Podstatné je vstávat vždy v přibližně stejnou hodinu, ideálně mezi sedmou a osmou (pokud vás nutí práce, tak samozřejmě dříve). Když prospíte dopoledne, vaše tělo to zase až tolik neocení a naopak vás to pak nutí ponocovat, protože se cítíte večer odpočatí.

Neopomíjejte snídani, i kdyby měla být jen rychlá, ale měla by být sytější a dodat vám energii. Podstatný je také pohyb. Možná na něj nemáte náladu, ale zacvičit si hned ráno je podle vědců to nejlepší, co pro své zdraví můžete udělat. Ráno je pro lehčí sport úplně nejlepší dobou.

A co se týká často řešeného kofeinu? Ranní kávu vám nikdo nezakazuje, klidně si ji dopřejte, ať vás kofein probere – ale nenahrazujte jejím prostřednictvím snídani. Ideálně také omezte kofein večer i odpoledne. Poslední káva by měla být kolem třetí hodiny odpoledne.

Takovou změnu byste i jako sovy měli zvládnout dodržovat a když nebudete cíleně chodit spát až ve dvě hodiny ráno, po pár týdnech zjistíte, že se vám ráno opravdu vstává snáze.