Ty nejlepší články rovnou do mailu

Proč jíst tuk, abychom spalovali tuk

Naše tělo potebuje tři základní složky potravy, aby mohlo správně fungovat a mělo dostatek energie: sacharidy, bílkoviny a tuk. Je důležité, aby tyto živiny přijímalo v co nejrozumnějším poměru - když jedna z těchto tří živin v potravě chybí, tělu to za nějakou dobu začne vadit. Tuk nevyjímaje. 

Právě tuk, který v jednom gramu váhy schovává dvojnásobné množství energie než sacharidy nebo bílkoviny, je důležitým pro samotné spalování energie. Právě dostatek "zdravého" tuku (nenasycených mastných kyselin) v potravě dokáže podpořit zdravé fungování metabolismu. A tedy i spalování energie. Paradoxně tak dostatek zdravého tuku v potravě může pomoci při snaze spálit tuk uložený v oblasti břicha, boků nebo hýždí. Tuk pomůže spalovat tuk.


Díky tuku jste sytí

Tuk není zrovna nejsnazší živinou pro naše zažívání. V trávícím traktu tak zůstává déle, než ostatní živiny. Díky dostatku zdravého tuku v potravě tak budete zasyceni na delší dobu, nebude vám tak výrazně kolísat hladina cukru v krvi a hlavně nebudete mít hned po jídle chuť na něco dobrého.

Právě jídlo bohaté na omega-3 mastné kyseliny, které do těla dostaneme pouze v potravě, vás dokáže lépe zasytit na celé dvě hodiny následující po jeho konzumaci, než jídlo s minimem tuku.

Pokud tedy v jídelníčku myslíte i na dostatek zdravého tuku, je vyšší šance, že se vám ho podaří správně dodržovat.

Díky tuku jste šťastnější

Pokud jste někdy zkusili nízkotučnou dietu, sami musíte uznat, že jídlo bez tuku (nebo s minimem tuku) prostě nechutná tak dobře. Je to dáno tím, že i tuk (a ne jen koření a sůl) umí dochutit jídlo. 

Zatímco chuťové buňky rozeznávají čtyři základní chutě: sladkou, slanou, kyselou a hořkou, tuk působí i na mozkové buňky. Omega-3 mastné kyseliny mohou zvýšit hladinu serotoninu, který pak zlepšuje naší náladu, zvyšuje motivaci a soustředěnost a pomáhá snižovat chutě na sladké. Díky zdravému tuku v jídle tak jste ve finále šťastnější.

Tuk pomáhá budovat svaly

Konzumace rozumného množství zdravého tuku v rámci našeho zdravého jídelníčku může vést k ozdravení metabolismu. A právě s metabolismem souvisí i možnosti nárůstu svalové hmoty - když máte zdravý metabolismus, tělo zpracovává látky tak, jak má a vám se lépe daří i budovat svaly. 

Zdravé tuky pomáhají bílkovinám udržovat se lépe v těle a budovat svalové buňky. U starších lidí pak pomáhají i udržovat svalovou hmotu, která se jinak stárnutím rychleji ztrácí.

Tuk zajišťuje, aby vše v těle fungovalo "jako po másle"

Díky tuku v těle se také minimalizuje tření mezi jednotlivými orgány a tkáněmi. Je potřebný i pro zdravý růst vlasů, zdravou kůži, ale i správné fungování kloubů. Tuk poskytuje organismu také izolaci od venkovního prostředí a je důležitý pro termoregulaci.

Navíc mnoho důležitých vitamínů je rozpustných pouze v tucích - tedy pokud by tělo nemělo dostatek tuku, nemůžou být vitamíny absorbovány. Mezi nejvíce známé vitamíny rozpustné v tucích řadíme vitamíny A, D, E a K.

Je proto rozumné ve stravě rozumné množství zdravého tuku přijímat, i když se snažíte zdravě hubnout nebo když se snažíte vybudovat svalovou hmotu.


Tyto články vás také zajímají:

Co vy na to?