Ty nejlepší články rovnou do mailu

Potraviny, které se zdravě jen jmenují

Kdo z nás by nechtěl jíst zdravě? I proto se při nákupu potravin zaměřujeme především na ty, které už v názvu mají slova, která vzbuzují pocit, že právě tato potravina je tou nejlepší volbou. Stačí jednoduchý příklad: zní lépe "šunka" nebo "šunka pro děti"? Nenechte se proto zmást názvy potravin a mějte na paměti, že pro výrobce je levnější výrobek zdravě pojmenovat než zdravě vyrobit.

 

Šunka pro děti

Nenechte se zmást! Šunka "pro děti" je jen vynikající marketingový tah, jak nalákat maminky k nákupu takového výrobku. Podle vyhlášky totiž není stanoveno, co taková šunka musí obsahovat. Výrobci si tak mohou nazvat jako "pro děti" kteroukoliv šunku. 

Pro úplnost přikládáme rozdělení prodávané šunky podle vyhlášky:

  • šunka nejvyšší jakosti = ta musí obsahovat minimálně 16 % čistých svalových bílkovin, bez rostlinných bílkovin a barviv
  • výběrová = minimální obsah 13 % čistých svalových bílkovin bez rostlinných bílkovin a barviv
  • standardní = minimální obsah 10 % čistých svalových bílkovin bez rostlinných bílkovin
  • konzumní = minimální obsah 7 % čistých svalových bílkovin

Vícezrnné chleby

Názvy jako třeba "vícezrnný" nebo "pětizrnný" vzbuzují pocit, že takový chléb není jen tak obyčejný, ale zdravější a jeho koupí pro sebe uděláme dobře. Samozřejmě adekvátně názvu je většinou upravena i cena směrem nahoru.

Jako celozrnné jsou označovány potraviny, které obsahují podstatné části celého zrna - tedy otruby (slupku), klíček i vnitřek zrna (endosperm). Bez dalšího zpracování tyto části zrna obsahují více bílkovin, vlánkiny, ale i minerálů a vitamínů. 

Jak si být ale jistý, že jde o zdravější variantu chleba? Čtěte složení! Pokud je na prvním místě "pšeničná mouka", jedná se o klasický chléb, do kterého se pouze přidala zrna za účelem nalákat zákazníky.

Mražený jogurt

Poslední dobou stále oblíbenější sladkost, která svým názvem vzbuzuje pocit, že je zdravější než zmrzlina. A on skutečně je! Do chvíle, než si dáte jeho největší porci, necháte dochutit karamelovou příchutí a posypat čokoládou. Pak už je skutečně jedno, jestli si dáte mražený jogurt nebo čokoládovou smetanovou zmrzlinu.

Zkuste svému pokušení odolat a - pokud je na výběr - dát si malou porci a posypat pouze plátky mandlí.

Pečené chipsy

Také se občas neudržíte a sáhnete po brambůrkách? Abyste neměli pocit úplně špatný, berete alespoň ty, které mají na obalu napsáno "pečené" místo "smažené"? Možná vás teď překvapíme, ale přes reklamní propagaci pečených chipsů jako zdravějších, toho pro své zdraví moc neuděláte. A to ani při porovnání se smaženými chipsy!

Zatímco pečené chipsy mají oproti smaženým nižší obsah tuků, celková kalorická hodnota je v obou případech skoro stejná. Pečené totiž mají horší poměr cukry : tuky než smažené. Pokud tedy nutně musíte chipsy mít, je jedno, které si vyberete.

Co platí v případě všech potravin: když věříme, že jsou některé potraviny zdravější, často jich podvědomě konzumujeme větší porce.

Potraviny označené "bez tuku"

U takových potravin je důležité mít na mysli, že "bez tuku" rozhodně neznamená "bez kalorií". Nebo-li také jídlo, které neobsahuje tuk, není automaticky zdravé jídlo.

Potraviny bez tuku totiž často postrádají chuť. Aby do nich nějakou dostali, přidávají často výrobci přísady jako cukr, zahušťovadla nebo sodík. Proto vždy zkontrolujte složení, než takovou potravinu vložíte do košíku. Nebo sáhněte po těch přírodních potravinách, které tuky neobsahují - např. velká část ovoce nebo zeleniny.

Navíc - i tuky josu v potravě důležité. Zejména ty "dobré", jakými jsou mononenasycené a polynenasycené tuky, které pomáhají zlepšovat hladinu cholesterolu v krvi.

Nápoje bez cukru

Často jsou označovány jako "dietní" nebo "light". Co ale ve skutečnosti obsahují, najdete v tomto našem článku. To stojí za přečtení!

 

Co vy na to?