Lipidy - tuky všude kolem nás

Kilo sem, kilo tam. Občas se stane, že mlsná nad námi zvítězí a ručička osobní váhy se pohne směrem nahoru. Tuk se stává naším nepřítelem. Ale je tomu tak skutečně vždycky? Pokud chceme s nepřítelem tukem začít bojovat, měli bychom ho nejdřív trochu líp poznat.

 

Tuky a oleje

 

Tuky jsou nedílnou součástí vyváženého jídelníčku. Tvoří až třetinu našeho denního kalorického příjmu. Není ovšem tuk jako tuk. Můžeme je rozdělit na tuky stravitelné a těžko stravitelné. Těžko stravitelné tuky jsou právě ty, které si naše tělo tak rádo ukládá na horší časy.

 

Jak příjem tuků omezit

 

Nijak. Tuky se v jídle omezit nedají. Měli bychom permanentně hlad. Navíc by nám chyběla síla potřebná i k běžným denním aktivitám. natož na nějaké sporty či jiné koníčky. Ale stejně můžeme ohledně tuků pro sebe něco udělat. Omezit ty těžko stravitelné a nahradit je těmi dobrými. Tuky totiž potřebujeme ke zdraví taky. Některé vitamíny například jsou jen v tucích rozpustné. Takže bez nich si neporadí.

 

Jakou cenu má lehce stravitelný tuk

 

V této chvíli není zajímavá cena v penězích. Důležité je, co nám ten který tuk přináší. Ve studené kuchyni si můžeme vybírat z více možností. Ale co při vaření nebo dokonce smažení? Smažená jídla celkově nepatří mezi dietní. Ale nejde jim odolávat pořád. V takovém případě je lepší se zaměřit hlavně na kvalitu tuků pro přípravu. Na smažení by pak mezi lehce stravitelné patřil tak kokosový nebo palmový olej. Ale i ty při tak vysoké teplotě uvolňují látky ze kterých radostí neskáčeme. takže až tolik nezáleží na tom, jestli na smažení zvolíme olej a nebo se budeme držet osvědčené klasiky. To je sádlo nebo přepuštěné máslo. Vždyť smažená jídla nemusíme jíst denně.

 

Dalo by se říct, že s tukem bojuje úplně každý. Ale úplně přesné to není. Když pomineme genetické poruchy; už jste někdy viděli obézního narkomana? Ani sportovci, kteří si pomáhají steroidy nemívají se spalováním tuků problém. Ale braní drog v jakékoli podobě není dobrá cena za štíhlou postavu. Takže my ostatní se musíme snažit sami. Zdravým jídelníčkem a především dostatkem pohybu.