Proč jsou zakysané výrobky o dost lepší než mléko?

Mléčné výrobky nám dávají za příklad zdravé výživy už od útlého dětství. Pij mléko a budeš mít silné kosti, říkali. Něco na tom bude, ale i konzumaci mléčných výrobků můžete povýšit na další level. Zkrátka je nechte zkvasit.

Zakysané mléčné výrobky zkrátka zdraví prospívají. Obsahují probiotické bakterie a pozitivně působí na naše trávení i imunitu. Právě díky probiotickým bakteriím dokážou tyhle výroky doslova zázraky s naší imunitou. Když jich máme dostatečné množství, mohou chránit naši střevní sliznici a právě ta je velmi často vstupní branou infekce. O velkém množství bílkovin snad ani nemusíme psát. Právě ty se postarají o růst svalové hmoty a zároveň zasytí při daleko menší porci. Pokud je vhodně doplníme vlákninou, vydrží nám pocit sytosti ještě déle.

Možná si řeknete, proč by měl mít zakysaný výrobek lepší postavení, než mléko, když je z něj vlastně vyroben? Právě to je totiž kouzlo zakysaných výrobků. Umožní růst probiotickým bakteriím a tím jich dostaneme ještě víc do těla. Tenhle hlavní benefit ale spočívá v tom, že zničí laktózu. Mléko totiž není naše přirozená strava a velmi často se během dospívání dostaví intolerance na laktózu. To je vlastně mléčný cukr, který zkrátka mléko vždy obsahuje.

Během výroby zakysaných výrobků, jako je jogurt, kefír a podobné, se nechají bakterie volně růst. Mléko se vystaví teplotě, která bakteriím umožní růst a zároveň je nezabije. To je také důvod, proč převařené mléko vydrží déle. Bakterie se v mléce začnou šířit a ke svému růst právě zpracovávají laktózu. Ve výsledném produktu tak už najdeme jen malé množství a naše vnitřnosti už nejsou zatíženy trávením laktózy.

Další významnou vlastností bakterií mléčného kvašení je jejich schopnost produkovat přímo ve střevním traktu vitaminy a další důležité látky, které si lidský organismus nedokáže vyrobit sám. Jedná se o vitamin B12, kyselinu listovou, pantothenovou nebo niacin.

Kysané mléčné výrobky také umožňují zvýšené vstřebávání vápníku, což je obvzlášť v pokročilém věku velmi důležité.

Prostě a jednoduše zkuste příště sklenici mléka vyměnit za sklenici kefíru a uděláte pro své tělo ještě víc. A malý tip na závěr. Až si budete dělat svůj koktejl, použijte také kefír. Nebo v něm jen rozmixujte ovoce. Ta chuť vás dostane.