Ty nejlepší články rovnou do mailu

Nechybí vám železo? Jak je ve stravě doplnit

Tím, že vám bude chybět železo rozhodně vážit méně nebudete. Nejde totiž o klasický kov, který všichni známe, ale o stopový prvek. Konkrétně tento prvek je pro nás nesmírně důležitý. V těle se stará například o růst a vývoj, imunitu, výkonnost, ale i termoregulaci. Zkrátka něco, co by nám rozhodně chybět nemělo.

Jak poznám, že mi chybí železo?

Nedostatek železa v tělo obvykle poznáme vcelku brzy. Obvykle jsou totiž první příznaky chutě. Zkrátka dostaneme chuť na jídlo, které možná ani obvykle nejíme. Dlouhodobý deficit se ale začne projevovat hůře. Nejběžnějším příznakem je malátnost a únava. Klasická jarní únava je často důsledkem právě nižšího množství železa v krvi.

Ženy, které jsou k chybějícímu železu náchylnější, můžou pociťovat silnější a bolestivou menstruaci. Pokud příznaky budeme nadále ignorovat, může se dostavit bolest hlavy a dokonce dýchací potíže. I běžná denní činnost nám začne dělat potíže a únava bude o dost silnější.

Rozhodně se nevyplatí příznaky přehlížet, vše totiž může skončit celkovým kolapsem organismu. I kdyby vše nezašlo tak daleko, víc energie se vždy hodí a možná železo je právě to, co vám ji dodá.

 

Železo v potravinách

Tím nejsnazším způsobem, jak železo doplnit, je v jídle. Byť se železo nachází v mnoha potravinách, jeho vstřebatelnost je celkem malá. Pohybuje se kolem 10 %. S nedostatkem železa se tak potýká mnoho lidí aniž by o tom vědělo.

Rozhodně se ale není třeba vzdávat. I běžné potraviny obsahují někdy velké množství železa. Hodně jej najdeme v mase, ale absolutními vítězi budou játra. Konkrétně ta vepřová, obsahují až 17 mg ve 100 gramech. Pokud masu neholdujete tak i zde máte k dispozici alternativy. Oproti masozřavcům ale doporučujeme hlídat si denní příjem pečlivěji. Pokud do svého jídelníčku pravidelně zařadíte například lněné semínko  získáte až 100mg/100g.

Pokud vás jako první napadl špenát, pak vás zklameme. Špenát určitě na pomyslném vrcholu pyramidy nebude, i když se to o něm dlouho tvrdí. Nejen, že ten ze supermarketu nebude mít výživové hodnoty nejlepší, ale ani ten ze zahrádky vás nezachrání. 3 mg železa na 100 gramů zkrátka vepřová játra porazit nemůžou.

V každém případě, pokud si množství přijatého železa hlídat nechcete, zkuste umělé doplňky. Železo je opravdu, pro správné fungování organismu, nezbytné. A pár korun za doplňky stravy, které železo obsahují, se vám můžou zúročit v nové síle do života.

Co vy na to?