Ty nejlepší články rovnou do mailu

Tři porce denně stačí k hubnutí. Nebo ne?

Jakmile se rozhodneme začít žít zdravěji, hýbat se a něco se sebou dělat, setkáme se s jednou základní poučkou – máme jíst ideálně pětkrát denně, malé porce, zařadit do jídelníčku ovoce a zeleninu a zároveň se nemáme bát ani druhé, lehké večeře. Ale někteří odborníci nad tím jen nechápavě kroutí hlavou a tvrdí, že nám bohatě stačí tři porce jídla denně. Tak jak to tedy je?

 

Jíst pětkrát denně malé porce má svou logiku – při hubnutí bychom neměli hladovět, takže je ideální jíst každé tři hodiny. Dopřát si snídani, pak malou svačinku, bohatší oběd, odpolední svačinu a nakonec lehčí večeři. Tím máme neustálý přísun vhodných potravin, ale nehladovíme, takže tělo nemá snahu ukládat si tukové zásoby na horší časy, a navíc takto snadno splníme doporučení dietologů ohledně několika porcí ovoce a zeleniny za den. Mnoho z nás se tento postup snaží poctivě dodržovat. A mnoha z nás to také dělá velké problémy, protože přiznejme si, při klasickém zaměstnání, dalších povinnostech a péči o rodinu si na pět či šest porcí jídla denně jen těžko hledáme čas. A pokud na takovéto stravování nejsme zvyklí už z dřívejška, musíme na svačiny poctivě myslet, abychom je neopomíjeli, i když na ně někdy ani nemáme chuť. Nebo naopak máme pocit, že jíme pořád, a pauzy mezi jídly se nám čím dál více zkracují. Takže jiní experti si pokládají otázku – je tolik jídel za den opravdu třeba?

 

Stačí tři porce

Pravdou je, že někomu výše popsaný způsob stravování vyhovuje a úspěšně jím hubne. Jiní jsou z něj na nervy. Tihle lidé se podle expertů mají přestat stresovat, protože k úspěšnému hubnutí stačí bohatě tři porce denně – snídaně, oběd a večeře. Ocení to především ti, kteří na víc jídel zkrátka nemají čas a nevidí ve svačinách valný smysl. Jídla se do dne dají rozložit tak, abyste mezi nimi nehladověli. Problémem je jedině to, že do nich musíte vměstnat i ovoce a zeleninu, které byste si jinak dali třeba právě ke svačině. Což ale znamená, že porce budou bohatší a více vás zasytí. A přitom mohou být stejně zdravé a úspěšně díky nim shazujete přebytečná kila.

 

Pokud si nejste jisti, jak takový jídelníček správně sestavit, neváhejte požádat o pomoc výživového poradce. Pokud je schopný, vyhoví vašim požadavkům a sestaví vám dokonalý jídelníček s ohledem na vaše zvyky a nároky. A zohlední v něm třeba i to, že nejste zvyklí snídat, takže vás k tomu nebude nutit a naopak vám místo snídaně doporučí vhodnou dopolední svačinku, která vám dodá dost energie až do času oběda. Zkrátka, s jídelníčkem a zdravým stravováním se dá různě kouzlit – a nemusíte se ohlížet jen na to, co je dnes zrovna in a co všichni tvrdí, že byste měli dělat, protože je to podle nich jediná správná cesta. Není. Správná cesta je vždy jen ta vaše, která vám bude plně vyhovovat a pomůže vám ve vaší snaze být fit.

Co vy na to?