Ty nejlepší články rovnou do mailu

Nezdravá strava a její vliv na vaše zdraví

Každý občas dostaneme chuť na něco z rychlého občerstvení nebo jiné nezdravé jídlo. Pokud si ho dopřejeme jednou za čas, nemělo by tělu výrazně uškodit. Horší by bylo, kdybychom podlehli tlaku reklam a cpali se tímto jídlem každý den. Co takové jídlo vlastně způsobuje a jak ovlivňuje naše zdraví, se dozvíte z následujících řádků.

Mimochodem, už jste zjistili, co se skrývá v hranolkách "od Meka"? Pokud ne, odpověď najdete v tomto článku.

 


Vysoký cholesterol

Některá nezdravá jídla jako jsou koblihy, sladké pečivo plněné krémem nebo smažená jídla, obsahují trans kyseliny. Tyto tuky, tvořené částečnou hydrogenací různých typů oleje, jsou spojovány s vznikem vážných zdravotních problémů. Například jsou známe kvůli tomu, že zvyšují hladinu "špatného" cholesterolu a snižují hladinu toho "dobrého". Tím se významně zvyšuje riziko vzniku srdečních chorob. Podobně podle výzkumu z roku 2010 je zřejmé, že konzumace velkého množství nezdravého jídla s přidaným rafinovaným cukrem může zvýšit hladinu krevních tuků - tím opět přispějí k riziku vzniku srdečních nemocí.

Inzulínová rezistence

Pojďme porovnat dva mladé lidi. Jeden si dopřeje jídlo z fastfoodu jen občas (méně než jednou týdně), druhý se stravuje nezdravě dvakrát týdně. Je jasné, že druhý přibere více, ale tipněte si, o kolik se u druhého zvýšila odolnost vůči inzulínu. Správná odpověď je: zvýšila se 2x víc než u prvního. A právě inzulinová rezistence (tedy stav, kdy efekt inzulinu v cílových tkáních - tukové a svalové je snížen) je jedním z hlavních faktorů vzniku cukrovky.

Obezita

Musíme doplnit i informaci, že druhý mladý člověk, který se stravoval nezdravě dvakrát týdně, díky své stravě přibere až o 5 kilo tuku víc než první. A to díky množství kalorií obsaženému v nezdravých jídlech.

Deprese

Zvýšená nebo pravidelná konzumace nezdravého jídla je přímo spojována se vznikem depresí. Při studii provedené v Anglii zaměstnanci středního věku pracující v kanceláři byli sledováni po dobu pěti let. Ti z nich, jejichž strava obsahovala větší množství dezertů, smaženého jídla, bílého pečiva, a jídel z fastfoodových restaurací, mnohem častěji trpěli příznaky depresí. Zbývající, kteří měli v jídelníčku více ovoce, zeleniny a rybího a kuřecího masa, příznaky deprese téměř netrpěli.

Nižší IQ u dětí

Konzumace nezdravého jídla má také velký vliv na vývoj dětí, konkrétně i na jejich IQ. I na toto provedli vědci studii a zjistili, že děti, kterým rodiče dávali k jídlu před třetím rokem života nezdravá jídla jako třeba pizzu, brambůrky a krémové sušenky, měly nižší IQ než děti, které dostávaly domácí stravu bohatou na zeleninu a ovoce. Při testech, které vědci provedli v pěti letech života měly "zdravě se stravující" děti v průměru o 5 bodů vyšší IQ než jejich kamarádi krmení nezdravým jídlem. Vědci upozorňují také na fakt, že vývoj v prvních letech života se nedá úplně dohnat změnou životního stylu v následujících letech. Proto doporučují žít zdravě už od mala, resp. vést ke zdravému životu od mala děti.


Nezdravým jídlem máme na mysli jídlo, které obsahuje velké množství tuku a kalorií a minimum živin. Takovému jídlu se pokud možno v rámci zdravého života vyhýbejte. Pokud na něj máte nepřekonatelnou chuť, jednou za čas si ho dopřejte. Vaše tělo, nastartované pravidelným pohybem, by mělo přežít takové sousto "bez úhony". 

Podívejte se i na to, co vlastně jíte, když si dopřejete jídlo z fastfoodu.

Co vy na to?