Je vaše dítě obézní? Víme, kde děláte chyby

Smutným faktem je, že obézních dětí v naší populaci přibývá. A není se čemu divit, mnohé děti mají velmi nezdravý životní styl, většinu dne prosedí ve školních lavicích, odkud přesedají k počítačům, tabletům, televizím a chytrým telefonům, pohybu mají minimum a jejich jídelníček většinou není z těch nejvzorovějších. Vina přitom obvykle leží na jejich rodičích.

 

Žádný rodič si zcela jistě nepřeje, aby jeho dítě trpělo naváhou a s ní spojenými zdravotními problémy. Jenže sami rodiče mají často tolik starostí, práce a problémů, že nemají čas a sílu na svůj vlastní zdravý životní styl spojený se sportem a pohybem, natož aby ho nutili ještě svým potomkům. Takže jak žijí rodiče, tak obvykle žijí a chovají se i jejich potomci. Ba co hůř, podle různých průzkumů na tom rodiče s pohybem a stravováním jsou často ještě hůř než jejich děti. A tak je třeba, aby se nad tím dospělí zamysleli a pokusili se se sebou a svými dětmi něco udělat, dokud je čas. A nemusí toho být mnoho, často stačí jen odstranit pár základních chyb a zdraví dětí je zachráněno na spoustu dalších let či doživotně.

 

Méně uzenin a smaženého

Průzkumy v tomto ohledu hovoří jasně. Při srovnávání dětí s nadváhou a dětí s normální váhou se ukazuje, že ty obéznější konzumují uzeniny až dvakrát častěji. Velmi podobné je to se smaženými jídly a jídly z fast foodů, mezi kterými vedou zejména hranolky a podobné pochutiny. Ty nejsou pro děti vůbec vhodné a jejich častá konzumace se nevhodně odráží na jejich postavách a v pozdějších letech i na zdraví. Rodiče přitom o této nevhodnosti a rizicích vědí, ale jelikož se tak stravují sami, neomezují ani své potomky. Což by měli – v rámci zachování jejich plnohodnotného života.

 

Méně sladkého, více zeleniny

Je jasné, že děti milují sladkosti a po zelenině příliš neprahnou. Ani my jsme v jejich věku nebyli jiní. Jenže tyto zlozvyky se po čase někde projeví, a to dost nešťastně. Takže na své děti zkuste dohlédnout, přísun sladkostí omezte, nabízejte jim radši domácí moučníky než kupované sladkosti, a zařaďte do jejich jídelníčků více zeleniny a zeleninových jídel. Děti si na ně při vhodné úpravě velmi rychle zvyknou a začnou je považovat za naprosto běžná. Stejně tak je vhodné dopřávat jim více ryb a více drůbežího masa než vepřového a tučného.

V neposlední řadě pak nezapomínejte na snídaně. Spousta školáků (podobně jako jejich rodičů) ráno nesnídá, protože to nestíhají nebo na to prostě nejsou zvyklí. Není přitom nic horšího a tělo je tak už od rána ochuzeno o energii, kterou později nezdravými způsoby doplňujeme jinak. Vydatná snídaně a následující vhodná dopolední svačina jsou přitom nezbytné ke zdravému životu a ideální váze.