Léto není jen pohoda. Číhají na vás plísně, úpal i dehydratace

Zatímco červen byl letos velmi horký, červenec nabízí téměř aprílové proměnlivé počasí. Ale vzápětí může být všechno zase jinak a vrátí se třeba léto horké a úmorné, plné slunce a oblohy bez mráčku. Takové počasí je velkou zátěží pro náš organismus a k tomu nás mohou potkat mnohé nepříjemné letní trable. Co nás ohrožuje a jak se toho vyvarovat?

Dehydratace organismu

Mezi to nejhorší, co se vám může v létě stát, patří dehydratace. Stačí, abyste přes den neměli dost času na pití, respektive abyste na to dostatečně často nemysleli. Hned si tím vykoledujete nepříjemné bolesti hlavy, únavu a v nejzazším případě i kolaps. Organismus v horku vylučuje vodu, aby se ochladil. Více se potíme a vodu je nutné organismu ve zvýšené dávce i vracet. Dva litry tekutin za den jsou minimum, ale ne ve formě sladkých limonád a alkoholu. Nejlepší je pít čistou vodu, vodu, ve které jsme vylouhovali ovoce či slabý čaj. Naopak nesázejte na příliš studené nápoje. Rozhodně také pijte průběžně přes celý den. Pak vás dehydratace nepotká.

Dále čtěte: Braňte domov před horkem. Ochladit se dá i bez klimatizace

Úpal a úžeh

Přesto, že se o nich často píše, mnohým z nás se tyto dva pojmy stále pletou. Oba nás ale mohou v horkých dnech potkat a ani jeden nevěstí nic dobrého – dokážou nás na několik dní vyřadit z provozu. Úžeh si můžete pamatovat podle toho, že nás slunce doslova sežehne jako oheň. Zkrátka se spálíme. Důsledkem je červená kůže, která nás nepříjemně pálí a je horká, můžeme mít i horečku, bolí nás hlava a je nám celkově mizerně. Přitom se stačí včas, pořádně a pak pravidelně mazat ochrannými krémy s UV filtry a nic takového vám nehrozí.

Úpal je ještě o něco horší, protože nemusí vzniknout jen přímým pobytem na slunci. Stačí, aby bylo velké horko, ve kterém budete dlouho pobývat, přitom nebudete dost pít a nebudete mít dost čerstvého vzduchu ani možnost se občas ochladit. Váš organismus se po čase může přehřát, protože okolní teplota je dlouhodbě tak vysoká, že se nestíhá už sám chladit. Opět se vám udělá zle, trpíte pocity na omdlení, bolí vás hlava a máte horečku (často vyšší než při úžehu). Prevence je přitom snadná a všichni tuší, jak na ni. Základem je dostatečně a pravidelně pít, aby se i v horku stíhal organismus ochlazovat alespoň pocením.

Dále čtěte: Je vám horko? Ochladí vás i chilli paprička nebo okurka

Plísně a mykózy 

Nečekaným problémem může být v parných dnech i plíseň a v případě žen vaginální mykóza. Obojí je víc nepříjemným než nebezpečným problémem, obojí je vhodné léčit ve spolupráci s lékařem, protože jinak se vám potíže mohou opakovaně vracet. Prevencí je dopřávat tělu a pokožce vzduch, nenosit těsné prádlo, dlouho nepobývat v mokrých plavkách, nenosit gumovou obuv (zvlášť nevhodné jsou „falešné“ kroksy), ale ani uzavřenou obuv z neprodyšných umělých materiálů.

Čtěte také: Na léto s dětmi připravte i svou lékárničku