Premenstruační syndrom vás dokáže potrápit i jinak než náladovostí a podrážděností

Premenstruační syndrom (PMS) není nic příjemného – a to nejen pro „postiženou“ ženu, ale ani pro její okolí. V tomto období totiž řada žen bývá podrážděná, nervózní, náladu mají jako na houpačce, k tomu je často trápí křeče a bolesti v podbřišku. Pak je těžké být na své okolí příjemní. Může to být i horší, protože příznaků PMS existuje asi 150. Ale může to samozřejmě být i lepší, některé příznaky můžete i úspěšně potlačovat.

Někdo má to štěstí, že dostane menstruaci a skoro o ní ani neví, jen si zkrátka vymění pár vložek. Jiné ženy trpí jako zvířata, dopují se prášky proti bolesti a už týden před začátkem dalšího kola žijí v děsu, že brzy "to" zase přijde. Každá žena je zkrátka jiná a moc s tím nenaděláte. I když něco přece jen ano. Řešením nemusí být jen antikoncepce, která dokáže řadu nepříjemných příznaků zmírnit, stejně jako je dokáže zmírnit těhotenství (i po něm má řada žen průběh menstruace snesitelnější než dříve).

Někdo je na tom i hůř

Máte pocit, že váš premenstruační syndrom je nejhorší na světě a nikdo nemůže trpět víc než vy? Omyl, vždy se najde někdo, kdo je na tom hůř a nic mu nepomáhá. Premenstruační syndrom je zkrátka mrcha a u každé ženy se projevuje jinak a s jinou intenzitou. Jeho příznaků je nepočítaně, i když zejména muži velmi rádi škodolibě operují s náladovostí a přecitlivělostí. Ale ženy souží například i úzkosti a deprese, špatně se jim spí a nemohou se pořádně na nic soustředit. K tomu je trápí i fyzické problémy – silné bolesti břicha či hlavy, často až křeče v podbřišku, otoky kotníků a očních víček, ale také pnutí v prsou. Nelze opomínat ani náhlý rozvoj akné, nepříjemné nadýmání či pocit plnosti. Některé ženy zase tvrdí, že mají při PMS nečekaný hlad nebo velkou žízeň. A to pořád není vše, příznaků jsou ještě desítky - každá žena to má úplně jinak. 

Pomozte si samy

Bohužel, žádný lékař vám v tomto ohledu nepomůže, může vám jen radit. Dají se koupit nějaké bylinkové čaje, můžete užívat léky proti bolesti, snažit se být v klidu a nějak to prostě přežít. Ale dá se to řešit i jinak – správným pohybem, který vám alespoň částečně může ulevit. Vhodný je relaxační pohyb, při kterém si odpočinete a zapomenete na své trápení – například procházka, plavání nebo jóga. Existuje dokonce i speciální hormonální jóga. Pokud se ke vhodnému cvičení donutíte nejlépe každý den, brzy to začne nést své ovoce a uleví se vám.