Cholesterol si uhlídáte i pomocí správného jídla

Cholesterol je pro náš organismus velmi důležitý, je stavební jednotkou některých hormonů i nervů a pomáhá tělu zpracovávat tuky. Tělo si ho dokáže vyrábět částečně samo, velkou část ho přijímáme ve stravě. Dokud přijímáme rozumné množství toho "hodného" HDL cholesterolu, je vše v pořádku. Jakmile se ale cpeme polotovary a tučnými potravinami, mohou vyskočit hodnoty toho "zlého" LDL cholesterolu nad rozumnou hladinu a škodíme tak svému zdraví. Dobrou zprávou ale je, že se dá poměr HDL a LDL cholesterolu udržovat rozumný pomocí zdravého jídelníčku.

Spouštěč infarktu 

Dlouhodobě vysoká hladina LDL cholesterolu v krvi zvyšuje riziko onemocnění srdce a cév. Pokud máme v krvi nadměrné množství tohoto cholesterolu, dochází rychleji ke kornatění tepen. To následně vede k zužování cév, což může mít za následek velmi vážné zdravotní komplikace. Je to tím, že zatímco HDL cholesterol pomáhá přenášet tuky z organismu, LDL naopak udržuje tuky v těle.

Pacienty s vysokou hladinou LDL cholesterolu nejčastěji ohrožuje srdeční infarkt nebo cévní mozková příhoda. A pozor, vysokou hladinu cholesterolu mají i mladí lidé - proto je důležité věnovat se i tomu, co jíme.

Pro každého z nás je lepší mít hodnotu LDL cholesterolu v krvi nižší. Abyste ji udrželi, nemusíte do sebe ládovat nějaké pilulky. Úplně postačí hlídat si, co jíte. Některé potraviny totiž dokážou hladinu cholesterolu v krvi snižovat a jiné ji zase zvyšují. Pokud jste mladí nebo nechodíte na pravidelné preventivní prohlídky, měli byste se hlídat pomocí jídelníčku alespoň vy sami.

Polotovary a ztužené tuky pryč

Jestliže chcete zůstat zdraví a zabránit zvyšování špatného cholesterolu v krvi, ze svého jídelníčku zcela vyškrtněte nebo alespoň omezte konzumaci chipsů, všemožných sladkostí, slazených nápojů, uzenin, přehnaného množství tučného masa, smažených jídel, knedlíků a bílého pečiva.

Naopak si hojně dopřejte celozrnné pečivo, ovoce a zeleninu, oříšky a semínka, kvalitní rostlinné oleje, libové maso, luštěniny, ryby, brambory, neslazené zakysané mléčné výrobky, neslazené minerálky a také čaje.