Kolik cholesterolu obsahuje mléko a proč je vlastně zdravé?

Mléko je potravina, kterou konzujeme už od narození a v hojné míře ho pijeme v průběhu celého našeho života. Pokud netrpíme laktózovou intolerancí, mléko si v různé podobě dopřáváme každý den - od nápojů přes jogurty a sýry až po přísady sušeného mléka do různých pokrmů.

Kolik cholesterolu obsahuje mléko?

Maximální doporučená denní dávka cholesterolu pro dospělého zdravého člověka je 300 mg (přesná výše záleží na tělesné konstituci a dalších faktorech).

  • Selské mléko - obsahuje minimálně 3,6% tuku, 67 kalorií, 14 mg cholesterolu na 100 g
  • Plnotučné mléko - obsahuje maximálně 3,5% tuku, 65 kalorií, 12 mg cholesterolu na 100 g
  • Polotučné mléko - obsahuje 1,5-1,8% tuku, 48 kalorií, 5 mg cholesterolu na 100 g
  • Odtučněné mléko - obsahujíe minimálně 0,5% tuku, 36 kalorií, 3 mg cholesterolu na 100 g

Čtěte také: Co je to rekonstituované mléko?

 

 

Mléko obsahuje vápník pro zdraví kostí

Mléko je nejvíce pověstné díky vyššímu obsahu vápníku. Právě vápník je základním prvkem pro stavbu kostí a až 98% jeho množství se v našem organismu nalézá právě v kostech.

V mléku nalezneme i další prvky důležité pro zdravé kosti - vitamín D a hořčík A jak s kostmi všechny tři souvisí?  Vápník dodává sílu a stabilitu kostře. Vitamín D pomáhá tělu vstřebávat vápník a udržovat jeho hladinu na optimální úrovni. Hořčík pomáhá při tvorbě kostí a funguje jako prevence proti jejich křehkosti. Právě v kostech je uložena více než polovina celkových zásob hořčíku v těle.

Látky v mléce jako prevence srdečních chorob

Podle některých studií má konzumace mléka vliv na snížení vysokého krevního tlaku. Vysoký krevní tlak bývá také jednou z příčin vzniku srdečních chorob. Mléko se podílí na snížení rizika zejména díky vápníku, vitamínu D, fosforu, hořčíku a draslíku. 

Čtěte také: Není mléko jako mléko. V čem je lepší bio?

 

Aminokyseliny a vitamín D v mléce i pro zvýšení síly svalů

Protein je základním prvkem pro růst svalů a mléko obsahuje velké množství specifických proteinů jako je kasein a syrovátkový protein. Ty se rozkládají na aminokyseliny a podporují růst svalů. Mléko také obsahuje vitamín D a je jedním z mála přírodních zdrojů tohoto vitamínu. Právě nedostatek vitamínu D vede ke snížení síly svalů a celkové slabosti organismu.

Riziko konzumace mléka - alergie na laktózu

U některých lidí se projevují negativní následky konzumace mléka či mléčných výrobků jako důsledek alergie nebo také nesnášenlivosti na laktózu. Příznaky jsou lehce rozpoznatelné - bezprostředně se projevuje kopřivka, pocit plnosti, dušnost a zvracení, později se pak může projevit průjem, bolesti břicha, vyrážka nebo rýma.

Naštěstí dnes už snadno seženete na pultech obchodů i širokou škálu bezlaktózových mléčných výrobků.

Pít či nepít mléko?

Záleží jen na vás, jestli vám chutná více sklenice mléka po ránu nebo dáte přednost bílému jogurtu. Mléko jako takové by s ohledem na obsah prospěšných vitamínů a minerálů nemělo ve stravě rozhodně chybět. 

Čtěte také: Tajný recept na štíhlou postavu? Mléko

Článek publikován 14.5.2013, aktualizován 29.4.2019