Ty nejlepší články rovnou do mailu

Můžete pít mléko při dietě?

Mléko je potravina, kterou konzujeme už od narození a v hojné míře se používá jako nápoj nebo přísada v průběhu celého našeho života. Schválně si vzpomeňte - kdy naposledy jste si dali kakao, zmrzlinu nebo třeba kafe s mlékem? Určitě to bylo nedávno, že? Právě kvůli časté konzumaci mléka nebo mléčných výrobků je dobré mít přehled o jejích kladech i záporech.

Na začátek stručně shrneme druhy mlék na našem trhu, obsah tuku, kalorickou hodnotu a obsah cholesterolu. Připomínáme, že doporučená denní dávka cholesterolu pro dospělého zdravého jedince je 300 mg.

  • Plnotučné mléko - obsahuje maximálně 3,5% tuku, 65 kalorií, 12 mg cholesterolu na 100 g
  • Polotučné mléko - obsahuje 1,5-1,8% tuku, 48 kalorií, 5 mg cholesterolu na 100 g
  • Odtučněné mléko - obsahujíe minimálně 0,5% tuku, 36 kalorií, 3 mg cholesterolu na 100 g

Pokud při dietě volíte k pití odtučněné mléko, mějte na paměti, že jeho nevýhodou oproti plnotučnému mléku je nízký obsah vitaminů rozpustných v tucích (A, D, E, K) a výhodou vyšší obsah vápníku. 

Rizika konzumace mléka

Víte, co vám obecně při konzumaci mléka může hrozit? I když se riziko týká jen některých jedinců a některých farem, je dobré o nich vědět.

Hormóny

Někteří chovatelé krav přidávají za účelem zvýšení dojivosti do krmení hormony. S hormony, konkrétně jejich vysokými dávkami, je pak spojováno vyšší riziko vzniku některých typů rakoviny prsu, prostaty a varlat. Zároveň jsou považovány za poměrně škodlivé pro ženy, protože se jejich složení blíží "ženskému" hormonu estrogenu.

Alergie

U některých lidí se projevují negativní následky konzumace mléka či mléčných výrobků jako důsledek alergie nebo také nesnášenlivosti na laktózu. Příznaky jsou lehce rozpoznatelné - bezprostředně se projevuje kopřivka, dušnost a zvracení, později se pak může projevit průjem, bolesti břicha, vyrážka nebo rýma.

Výhody konzumace mléka

Naopak výhod konzumace mléka v rámci vyvážené stravy je poměrně mnoho. Oproti rizikům se pak týkají každého jedince, který mléko konzumuje.

Zdraví kostí

Mléko je nejvíce známé, co se jeho vlivu na zdravé kosti týká, díky obsahu vápníku. Právě vápník je základním prvkem pro stavbu kostí a až 98% jeho množství se v našem organismu nalézá právě v kostech. Ale nesmíme zapomínat ani na další prvky, které jsou pro kosti důležité a v mléku je nalezneme - vitamín D a hořčík.

Jejich součinnost je pro tělo důležitá. Vápník dodává sílu a stabilitu kostře. Vitamín D pomáhá tělu vstřebávat vápník a udržovat jeho hladinu na optimální úrovni. Hořčík pomáhá při tvorbě kostí a funguje jako prevence proti jejich křehkosti. Právě v kostech je uložena více než polovina celkových zásob hořčíku v těle.

Prevence srdečních chorob

Podle některých studií má konzumace nízkotučného mléka přímý vliv na správnou funkci ledvin a jako výsledek i snížené riziko vzniku srdečního onemocnění. U lidí s chronickým onemocněním ledvin dochází totiž k rychlejšímu postupu aterosklerózy, dále k poškození levé srdeční komory a vzniká tak porucha funkce srdce. Právě konzumace mléka může podporovat správnou funkci ledvin.

Snížení rizika vysokého krevního tlaku

Konzumace mléka v rámci vyvážené stravy může spolu s konzumací ovoce a zeleniny pomáhat snižovat vysoký krevní tlak. Děje se tak pravděpodobně díky živinám, které mléko obsahuje - konkrétně díky draslíku a hořčíku.

Zvýšení síly svalů

Protein je základním prvkem pro růst svalů a mléko obsahuje velké množství specifických proteinů jako je kasein a syrovátkový protein. Ty se rozkládají na aminokyseliny a podporují růst svalů. Mléko také obsahuje vitamín D a je jedním z mála přírodních zdrojů tohoto vitamínu. Právě nedostatek vitamínu D vede ke snížení síly svalů a celkové slabosti organismu.

Pít či nepít?

Mléko nebo mléčné výrobky by měly být zahrnuty ve vaší každodenní zdravé vyvážené stravě. Záleží jen na vás, jestli vám chutná více sklenice mléka po ránu nebo dáte přednost bílému jogurtu. Mléko jako takové by s ohledem na obsah prospěšných vitamínů a minerálů nemělo ve stravě rozhodně chybět. Stejně jako u všech potravin se ale doporučuje to s konzumací - zejména plnotučného - mléka to nepřehánět.

Co vy na to?