Ty nejlepší články rovnou do mailu

Ketonová dieta - hubnete rychleji, ale s rizikem

Ketonová dieta je z nějakého důvodu velmi populární a na internetu velmi propagovaná. Můžete ale díky ní zhubnout nejen rychleji, ale i trvale nebo jde jen o další "módní" dietu? A co to vlastně ta "ketonová" nebo "ketogenní" dieta znamená?

Proč ketogenní?

Během ketonové diety dostanete během 2-3 dnů tělo do stavu zvaného ketóza - v něm zjednodušeně řečeno začne vyrábět energii ne z cukrů (těch se mu nedostává), ale z tuků a bílkovin. Tuky se tedy méně ukládají, protože jsou primárně používány jako zdroj energie.

Jak funguje ketonová dieta?

Abyste dosáhli stavu, kdy tělo získává energii primárně z tuků, musíte mu sebrat živinu, ze které energii vyrábí nyní, tedy cukry. A to nejen ty rafinované a na první pohled zřejmé, ale i přírodní v podobě fruktózy nebo škrobů. Ze svého jídelníčku tedy vyřadíte vše sladké nebo sacharidy obsahující mléčnou čokoládou počínaje a ovocem nebo brambory konče. Oproti tomu si začnete dopřávat potraviny bohaté na bílkoviny a tuky. Z tuků si po určité době tělo začne vyrábět energii a bílkoviny slouží jako základní stavební jednotka, ale zároveň i jako ochrana před úbytkem, svalové hmoty.

Jak dlouho trvá ketonová dieta?

Záleží na vašem metabolismu a samozřejmě i životním stylu. Pokud sportujete a hýbete se pravidelně, budou výsledky rychleji viditelné než pokud věříte v to, že bez pohybu se dá také zhubnout a této myšlenky se držíte. V průměru ketonová dieta slibuje úbytek cca 4-7 kg za dobu jejího trvání. Tato doba, kdy tělu nedodáváme žádné nebo jen minimum (do 40g) cukrů, trvá podle vícero zdrojů maximálně deset dnů. Déle se tato dieta držet nedoporučuje s ohledem na její možné zdravotní následky.

Má ketonová dieta rizika?

  • Rizikem je - podobně jako u jiných diet, kde tělu dodáváme jen některé živiny - nedostatek vitamínů, které jindy přijímáme v ovoci. Je proto potřeba v průběhu celé diety dodávat tělu vitamíny a minerály třeba prostřednictvím vhodných druhů zeleniny.
  • Vyšší únava a vyčerpanost vede k tomu, že pokud ativně sportujete, můžete na pohyb téměř zapomenout nebo ho musíte maximálně omezit. Místo pohybu budete potřebovat více spát a odpočívat.
  • Dále pak je potřeba mít na mysli, že přijímáme větší množství tuků a ty by tak měly být zdravé, abychom minimalizovali riziko zvýšení hladiny špatného cholesterolu.
  • Ve stravě je potřeba přijímat hodně bílkovin, aby svlaová hmota neubývala výrazně.
  • K běžnému stravování je potřeba navracet se postupně - tedy postupně zvyšovat poměr sacharidů ve stravě. Pokud byste s dietou "sekli" a přešli na běžnou stravu, je všude zmiňován obrovský jojo efekt.
  • Zdravotní následky takové diety bez příjmu sacharidů - ať už na trávení nebo celkově na organismus - rozhodně konzultujte se svým lékařem ještě před tím, než byste se vůbec do diety pouštěli.

Má ketonová dieta výhody?

Údajně se díky ní dá poměrně rychle shodit větší množství tukových zásob. Při ketonové dietě si také dopřáváte zdravé potraviny, které ale obsahují tuky (ty zdravé) a bílkoviny. Právě množstvím tuků nutných přijmout v průběhu dne se liší ketonová dieta od ostatních.

Závěr

Ketonovou dietu zkoušejte pouze po konzultaci možných zdravotních následků se svým lékařem. Můžete si díky ní vyzkoušet, jak tělo reaguje na extrémní situaci - v tomto případě minimální obsah sacharidů ve stravě. Rozumnějšího a trvalejšího úbytku na váze ale dosáhnete pomocí kombinace zdravého jídelníčku a zdravého pohybu. Co si z ketonové diety můžete odnést za inspiraci je snížení množství přijímaného cukru ve stravě. 

Co vy na to?

Drzim tuto dietu 10 dni a vysledky jsou ohromujici... Nejvic si ale cenim toho, ze jsem se zbavila zavislosti na sladkem!

Od Lucka v Čtvrtek 09. Březen 2017 20:35 IP adresa zaznamenána