Ty nejlepší články rovnou do mailu

Para ořechy stojí za ochutnání

Když se řekne "ořech", vybaví se nám obvykle ten lískový nebo vlašský. Mezi ty méně známé, ale obsahující zdraví prospěšné látky, patří rozhodně para ořechy. Právě kvůli jejich obsahu živin a minerálů se je vyplatí občas dopřát si je. Ale jen v rozumné míře.

Brazílie, Bolívie a Peru. To jsou země, odkud para ořechy, známé také jako Brazilské ořechy, pochází. A i přesto, že k nám musí urazit cestu přes půl zeměkoule, měli byste tyto ořechy znát. 

Jejich výživová hodnota je totiž oproti jiným ořechům specifická. A to zejména v obsahu minerálů. Sto gramů těchto ořechů totiž obsahuje téměř 3500% doporučené denní dávky (DDD) selenu, téměř 200% DDD mědi, téměř 100% DDD hořčíku a fosforu, přes 50% manganu a více než 35% DDD zinku. Z toho můžeme jednoduše usoudit, že se nevyplatí na posezení sníst celých 100 gramů těchto vynikajících ořechů. Nadbytek selenu (dávka nad 900 mikrogramů) se pro tělo stává toxickým. Může způsobit trávící problémy, snadné lámání nehtů a vypadávání vlasů. Z psychického stavu takový nadbytek selenu zapříčiňuje, nervozitu či deprese.

Odborníci proto doporučují dopřát si občas denně maximálně dva para ořechy a dodat tak tělu pořádné množství minerálů. A rozhodně nejen jich! Para ořechy kromě zmíněných minerálů obsahují vysoké množství vitamínu E, silného antioxidantu, a vitamínů skupiny B.

Para ořechy obsahují ve 100 gramech cca 15 gramů bílkovin, 12 gramů sacharidů a celých 66 gramů tuku. Z tuků jde z větší části zejména o zdravé mononenasycené mastné kyseliny. Nesmíme ale zapomenout ani na 7 gramů vlákniny.

Para ořechy se tedy vyplatí nejen znát, ale občas si jich malé množství i vychutnat. Lepší zásobárnu minerálů mezi ořechy totiž jen tak nenajdete.

Co vy na to?