Ty nejlepší články rovnou do mailu

Smíme sýry při dietě?

Často slýcháme otázky, zda při dietě smíme jíst sýry. Tentokrát jsme se podívali blíž na pravdy a lži o sýrech obecně. Jsou tedy vhodným doplňkem hubnoucího jídelníčku nebo ne?

Sýry jsou obecně mléčné výrobky, které se vyrábí přidáním syřidla nebo kyseliny mléčné do mléka. Tím se z mléka odstraní přebytečná tekutina a zůstane sušina, tak je v potravinářství nazýván výrobek zbavený vody.

Mléko, které má běžně 3,9 gramů tuku na 100 gramů tím získá podstatně větší koncentraci tuku. To obecně ze sýrů dělá potravinu nevhodnou při dietách. Nicméně každá mince má dvě strany, a tak není třeba sýry při dietě zvrhnout zcela.

Sýry jsou podstatnými zdroji bílkovin v našem jídelníčku a bílkoviny jsou velmi důležitou stavební látkou našeho těla. Není tedy vhodné je z jídelníčku odstraňovat úplně, jen je třeba omezit zbytečné tuky. Volte tedy raději sýry s menším obsahem tuku v sušině, ale zároveň sledujte, kolik sušiny sýr obsahuje - čím víc tuku a sušiny je uvedeno na složení, tím víc tuku do těla dostanete.

Při dietě tedy volte sýry přírodní, tvarohové, tedy takové, které mají malý obsah sušiny. V tomto případě můžete klidně sáhnout i po sýrech s 50% tuku v sušině, protože ve výsledku dosáhnete daleko menšího příjmu tuku, než třeba z 30% eidamu, kde si o chuťovém požitku můžete nechat jen zdát.

Co vy na to?