Ty nejlepší články rovnou do mailu

Loupete ze všeho slupku? U této zeleniny to nedělejte!

Pro mnoho lidí je chutnější z ovoce a zeleniny oloupat slupku a jíst jen samotnou šťavnatou dužinu. Ne ve všech případech je ale takový postup úplně přínosný i pro naše zdraví a častokrát sami sebe ochuzujeme o vynikající chuť i živiny. V následujících případech proto slupku nechte na zelenině a vychutnejte si ji.

Důležité upozornění hned na začátek. Neděláme si iluze, že všechno ovoce a zelenina, které jsou k dostání v supermarketech, jsou pěstována ekologicky bez chemických postřiků nebo hnojiv. Prostřednictvím chemických postřiků se sice brání škůdcům a nemocem plodů, takové látky ale zůstávají v samotné slupce.

Další část chemie se do slupky dostává při konečné úpravě ovoce - všimněte si třeba na pohled skvěle vypadajících navoskovaných a leštěných jablek. Taková v přírodě neuvidíte. A není divu, že i na omak je slupka trochu "gumová". To díky voskování, aby v regálu právě tato jablka zaujala svým vzhledem na první pohled.

Abyste se vyhnuli zbytečnému příjmu chemikálií, nemusíte automaticky sahat pouze po organických, resp. bio potravinách. I běžně prodávané ovoce a zelenina musí splňovat hygienické standardy, v takovém případě ale před konzumací ovoce a zeleninu omyjte tekoucí vodou a slupku zbyvte nečistot i nadbytečných látek třením nebo okartáčováním speciálním kartáčem.

Když už tedy máte nakoupeny plody, u kterých se slupek nemusíte bát kvůli chemikáliím, dopřejte si je. A to zejména v těchto případech.

Okurka

Tmavězelená slupka této zeleniny obsahuje velké množství antioxidantů, nerozpustné vlákniny a draslíku. Místo oloupání slupky a přikládání na obličej tak zvažte, že si ji dopřejete k jídlu.

Cuketa

Vitamín C, vláknina, draslík, ale také karotenoidy, lutein a zeaxanthin jako silné antioxidanty najdete ve slupce cukety. Samotná chuť slupky cukety je v porovnání s okurkou trochu víc hořká, a proto doporučujeme cuketu konzumovat se slupkou třeba v salátu, kde ji můžete skvěle dochutit.

Mrkev

Na první pohled sice slupka mrkve nemusí vypadat nejchutněji. Maximum živin, karotenů a antioxidantů se ale nachází právě ve slupce nebo těsně pod ní. 

Lilek

Lilek má už v názvu lila (fialovou) barvu. Té vděčí antioxidantu z rodiny antocyaninů. Takové antioxidanty se nachází pouze v malém množství v masu. V obchodě ale vybírejte - podobně jako u jablek - nevoskované plody, abyste zbytečně do těla nedostávali i více chemie.

Brambory

U nás jedna z nejznámějších potravin skrývá ve slupce více, než byste čekali. Vláknina, železo, draslík, vitamíny B a C - toho všeho se zbavíte, když brambory oloupete.

 

Co vy na to?