A ještě jednou dýně

O semínkách dýní a jejich účincích pro lidský organismus už leccos padlo. Ale ani dužina není rozhodně nic, na co bychom měli ve zdravé kuchyni zapomínat. Dýně by se klidně mohla stát takovou královnou diet. Její možnosti zpracování jsou nepřeberné. Jak na sladko, tak i na slano. Dýně patří ke stejnému druhu rostlin jako okurky, cukety nebo meloun. Většinu její dužiny tvoří voda a lehce stravitelná vláknina. To vše při minimálním množství kalorií.

Dýně a její chuť

Dýně má svoji specifickou chuť. Ta není sama o sobě nijak výrazná. Přesto pokrmy z ní připravené patří mezi chutné. Nejznámější přípravou jsou především polévky. Jak z těch slaných, tak i sladkých variant. Druhým nejčastěji využívaným způsobem, jak zpracovat dýni je koláč. I ten se dá připravovat slaný i sladký. Receptů je všude nepřeberné množství. Některé výborné a vyzkoušené najdete i na našem webu. Stačí jen vyzkoušet. Pro začátek však můžeme zkusit dýni jen jako doplňující potravinu. Dá se třeba přidávat do bramborové kaše podobně jako sladký brambor. Jídlo odlehčí a při stejném množství na porci nám ubere pěknou řádku kalorií. Přitom zasytí na stejnou dobu.

Zvláštnosti

Dýně je jednou z mála potravin, které mají stejné vlastnosti syrové i jakkoli tepelně upravené. Nic z nich neztrácí ani sterilováním nebo sušením. Sušení se však příliš často nepoužívá. Je to však vcelku škoda, protože dýně díky svému obsahu snadno rozpustné vlákniny poslouží dobře coby zahušťovadlo různých krémů a omáček. Podobně jako cuketa či okurka pak přejímá a zvýrazňuje chutě koření přidaného do jídla. Není ji proto nutné příliš kořenit ani solit. Dýně je nezastupitelnou součástí jídelníčku v RAW kuchyních.

Komu dýně prospívá a komu méně

Ačkoli dýňová semínka pomáhají například při začínající inkontinenci, má dýňová dužina efekt jiný. Už od středověku se využívala jako přírodní diuretikum. To je látka, která usnadňuje a urychluje vylučování vody z těla. Při zvýšené konzumaci tak může působit močopudně. Tato její vlastnost se hodí při různých detoxikačních kůrách nebo při rekonvalescenci po nemocích z nachlazení.

Dýně jako celek je velmi žádoucí zařazovat do jídelníčku lidí majících vysoký tlak. Její účinky na snižování krevního tlaku jsou nepopiratelné.