Ve zdravém těle svěží dech

Obzvláště v zimním období trávíme více času v uzavřených prostorách. Často společně s dalšími lidmi. Snad každý někdy zažil situaci, kdy si nebyl jistý tím co vychází zrovna z jeho úst. Tentokrát to není o tom, že nám dospělí v dětství radili nemluvit sprostě, aby nám nesmrdělo z pusy. Ale jak je to s dechem doopravdy? Jistě víme, že jsou potraviny, které mají svůj specifický odér a dokážou jím ovlivnit i to, jak bude dech cítit. Ale ovlivňujících faktorů je mnohem víc. A ne všechny souvisí s tím co jíme. Které to jsou?

 

Čistěte důsledně celá svá ústa

 

Nejčastější příčinou špatného dechu je zkažený zub. Pravidelné kontroly u stomatologa by měly být samozřejmostí. Pro udržení chrupu zdravého je třeba také správně jej čistit. Nezapomínejte přitom ani na jazyk. Ani u něj nezaškodí lehká masáž kartáčkem, aby se zbavil nečistot za celý den.

 

Pozor na to co pijete

 

Snad nikdo nemůže říct, že hned ráno po probuzení je jeho nebo její dech svěží. Mnohdy stačí jen sklenička čisté vody nebo ústa vypláchnout a vše je rázem jinak. Dostatečná vlhkost v ústech je nejen potřebná, ale pro svěží dech nepostradatelná. Důležité ovšem je, aby nápoje byly zásadité. Limonáda plná kyselin mívá efekt přímo opačný.

 

Krátkodobé efekty

 

Osvěžení dechu za pomoci mentolové žvýkačky je snad nejznámější. Podobně umí náš dech provonět i obyčejná máta, skořice, koriandr nebo petržel. Všechno toto jsou sice efektivní způsoby pro osvěžení dechu, ale pouze krátkodobé. Pro dlouhodobější účinek je třeba jiných metod.

 

Co opravdu pomáhá

 

Odstranění důsledku je vždy nejen krátkodobé, ale také krátkozraké. Neodstraní krom zápachu nic dalšího. Mnohem dlouhodobější efekt má například pití zeleného čaje. Působí v ústech protizánětlivě a jako přirozená desinfekce. Stejně tak chroupání křupavého ovoce a zeleniny je jen ku prospěchu. Řapíkatý celer, mrkev nebo jablko umí navíc alespoň z části pomoci i odstraňovat nečistoty usazené mezi zuby. Komu se nechce pít ani čaj, ani chroupat jablíčko, může si v lékárně koupit chlorofylové tabletky. Ty mají účinek obdobný. bakterie v ústech si nelibují ani v prostředí bohatém na vitamín C.

 

Na co si dát pozor

 

Pozor si dejte na nízkosacharidové diety. Pokud za den zkonzumujete méně než 100g sacharidů, vyvoláváte tak ve svém těle metabolický proces, kterému se říká ketóza. ta je známá tím, že způsobuje silně zapáchající dech.