Spí se vám špatně? Udělejte s tím něco hned dnes

Převalovali jste se celou noc? A i když jste šli do postele brzy, jste přes den unavení? Někdy ani osm hodin v posteli nestačí k tomu si pořádně odpočinout, když nemáme kvalitní a klidný spánek. Co se tedy dá udělat pro to, aby ten dnešní spánek byl konečně dobrý a zvládli jste při něm nabrat energii?

Žádná televize večer

Toto může být hrozná představa pro mnoho z nás, protože zrovna večer dávají v televizi to nejzajímavější. Ale volba mezi filmem (který si můžete pustit i jindy) a pořádným odpočinkem je na vás. O pravidelnějším režimu najdete více informací v článku o zdravém spánku, my ale nyní hledáme rychlé rady, které zaberou už dnes večer.

Žádná televize, tablet, nebo telefon je nejsnazší rada. Tato zařízení totiž vysílají tzv. modré světlo. Tedy takové, které vnímáte podvědomě jako modré, aniž byste ho přímo modře viděli. Jiné spektrum barev může "modrost" potlačit a vy si to tak ani neuvědomíte. I obyčejná bílá LED žárovka obsahuje právě toto spektrum také. Výsledkem světla s modrým spektrem je stimulace produkce hormonu serotoninu. Ten je přes den dobrým společníkem - navozuje nám příjemné pocity a zbystřuje smysly. Ale večer je právě toto problém. Tehdy smysly potřebujeme utlumit a ne povzbudit.

Zkuste si večer udělat místo sledování televize romantiku při svíčkách a uvidíte, že ospalí budete dříve, než obvykle.

Pořádně vyvětrat

Už na základní škole jsme se naučili, že člověk dýchá kyslík a vydechuje CO2, tedy oxid uhličitý. Koncentrace kyslíku se ale dokáže významně lišit. Dnešní budovy jsou stavěny takřka hermetické. Kvůli snaze vylepšit tepelné ztráty budovy většinou vzniká "skořápka budovy", která propouští dovnitř jen minimum vzduchu.

Pokud jste večer doma a okna jsou zavřená, čerstvý vzduch si brzy vydýcháte a zvýšíte koncentraci CO2. Poté můžete přirovnat domácí prostředí k tomu, co zažívá člověk ve vyšší nadmořské výšce - tam pociťujete únavu už při malé fyzické zátěži. To je dáno právě malým množstvím kyslíku ve vzduchu, který je třeba k práci svalů. Bez jeho dostatku se tělo brzy unaví. Podobně to bude fungovat i doma a potíž nastane i v noci. Naše tělo bude muset místo zaslouženého odpočinku zvýšit počet nádechů, aby do plic dostalo stejné množství kyslíku. Energii, kterou bychom mohli - a potřebovali - během noci uspořit, tedy investujeme jinde.

Větrat stačí pouze chvilku. Cílem je vyměnit vzduch v místnosti, a to u běžného pokoje zvládnete už během 5 minut.

Dále čtěte: Jaká je optimální vlhkost doma

Vstávat brzy

Lidé typu sova si teď asi klepou na čelo, trošku divné, viďte? Píšeme o tom jak se pořádně vyspat, ale přitom chceme abyste vstali brzy. Je to přesně tak - nemyslíme totiž brzy ráno, i když jste noční tvorové. Brzy znamená, že to s délkou spánku nepřeženete. Pokud totiž spíte zbytečně dlouho, je to podobné, jako s kocovinou.

Naše tělo je skutečně složitý organismus a i k zajištění správného fungování přes den má svoje procesy. Může za to část mozku umístěná v hypotalamu. Tam se totiž "rozvrhne energie", kterou máme, abychom s ní vydrželi fungovat po celý den. Zkrátka mozek naučíme, jak zhruba náš den vypadá a na základě toho se naučí energii dávkovat.

Přesně opačně je to u dětí, kterých mozek ještě nemá naučený režim a děti tak běžně během dne usínají. Nám by toto v práci asi neprošlo, proto je třeba mozku usnadnit fungování pravidelným režim. Časté přispání si dokáže naše vnitřní hodiny rozhodit natolik, že večer zkrátka neusneme a ráno se pak cítíme nevyspalí.

Dále čtěte: Co všechno nám hrozí při nedostatku spánku

Článek publikován 31.1.2017, aktualizován 1.9.2019