Ty nejlepší články rovnou do mailu

Vyčarujte si i v zimě úsměv na rtech

Nedá se nic dělat, je tady zima a s ní pochmurné, mrazivé počasí, brzké stmívání, málo slunce a celkově menší množství světla. To je pro mnoho lidí jasným spouštěčem zimních depresí, které nás obírají o energii, způsobují nám nepříjemnou únavu a ničí naše odhodlání i radost. Ale dá se s nimi bojovat.

 

Už před pátou hodinou je tma. Slunce se na obloze ukáže jen málokdy, často prší, noci i rána už jsou mrazivá a ani přes den to venku není žádná hitparáda. Zatímco některým je to jedno a fungují úplně stejně jako v kterémkoliv jiném ročním období, jiné lidi tohle počasí sráží doslova k zemi. Začne je sužovat únava, nic se jim nechce, plouží se jako stíny, zanedbávají své povinnosti i blízké lidi a cítí se jako zbití. Chybí jim slunce, radost léta, vůně jara. Se zimní depresí se ale dá zatočit, pokud chcete a pokud víte, jak na to.

 

Solární lampa funguje

Většina lidí v zimně trpí špatnou náladou právě kvůli nedostatku slunečního světla. A než se dny výrazně prodlouží, ještě si počkáme. Pokud patříte k těm, které právě tenhle aspekt trápí nejvíce, můžete si zajít do specializovaných pracovišť na takzvanou fototerapii. Doporučuje se zejména v ranních hodinách, a to v časovém intervalu od půl hodiny až po hodinu. Pacient je při ní ozařován speciální lampou, která velmi intenzivně svítí a připomíná tak slunce. Tuto metodu volí lidé trpící skutečnými depresemi, kteří se nechtějí jen dopovat antidepresivy. Ale podobnou lampu si můžete pořídit i domů a poradit se s odborníky, jak často ji používat.

 

Teplé barvy a sport

Experti doporučují, abychom pochmurnou náladu zaháněli veselými barvami. A skutečně to funguje. Odložte černé svetry a tmavé kabáty a nakupte si nějaké veselejší – ideální je volit barvy jako žlutou, oranžovou, červenou a podobné odstíny. Stejně tak je dobré zaplnit těmito barvami i svůj domov v podobě různých dekorací, kuchyňských utěrek či chňapek, přehozů přes křesla, ručníků a tak dále.

 

Zvednout náladu si můžeme také sportem. Pokud si do těla vyplavíme hormony endorfin a serotonin, kterým se často říká hormony štěstí, bude nám hned veseleji. A že se vám v zimních plískanicích rozhodně nechce vyrážet sportovat ven? Vždyť ven nemusíte! Zkuste nějaké halové sporty – uvnitř se dá hrát badminton, stolní tenis či squash, můžete začít cvičit jógu, zkusit aerobik nebo prostě vyrážet v lepším počasí na dlouhé procházky. To vše vás nejen nabije energií a zbaví chmurů, ale po tělesném výkonu také příjemně unaví. A pokud pak uzavřete svůj den příjemným večerem stráveným u veselé komedie, s horkým čajem, svařákem či punčem, nebude vám ke štěstí chybět už vůbec nic.

Co vy na to?