Tip na zdravý pohyb: stoupněte si každou hodinu aspoň na pět minut

Jste po celém dni v kanceláři unaveni, jako byste dřeli manuálně? Může to být kombinace více faktorů. Jeden z nich - celodenní sezení - je pro organismus rozhodně nezdravý. A přitom je poměrně jednoduché minimalizovat jeho riziko, aniž byste museli měnit práci.

Pokud celý den sedíte, tělo je v nepřirozené poloze a zároveň trpí nedostatkem pohybu. Není divu, že ze sedavého zaměstnání často bolí záda, otékají nohy, ukládá se rychleji tuk na břiše nebo se i zhoršuje nálada.

Pět minut každou hodinu stačí

Přitom není nic jednoduššího, než si dát upomínku do mobilu na každou hodinu, abyste na pět minut vstali a pohybovali se právě ve stoje. Využijte toho a dojděte si třeba doplnit vodu do sklenice, uvařit čaj nebo odskočit. Pomůžete si ve vícero ohledech:

- rozhýbete krevní oběh - díky i krátké chůzi zapojíte mnoho svalů, které by jinak při sezení byly (téměř) nečinné. Svaly k pohybu potřebují více kyslíku, a tedy se rozpohybuje i krev. To vede k rychlejšímu přenosu kyslíku po těle, což má pozitivní vliv na celý organismus.

- protáhnete se - jak jsme zmínili v předchozí poznámce, pro svaly je důležité, aby byly pravidelně zatěžovány. Díky změně ze sezení na stání a k tomu i chůzi začnete namáhat více svalů. Tím, že budou aktivovány, nebudou ochabovat tak rychle, jako by tomu bylo při celodenním sezení.

- doplníte tekutiny - když využijete tuto chvíli pro doplnění vody do sklenice a zároveň to vezmete jako dobrou příležitost k pití, uděláte pro svoje tělo jedině dobře. Při sedavém zaměstnání a zejména v klimatizovaných kancelářích často nedoplňujeme tekutiny dostatečně. Soustředěni na práci zapomínáme pít a zároveň se kvůli klimatizaci v suchém prostředí odpařuje více vlhkosti z pokožky. Právě pitím každou hodinu tak tělu dodáte správnou podporu v podobě tekutin.

- psychicky si oddychnete - každou hodinu si dát na pět minut pauzu a doslova odejít od práce má i pozitivní účinek na psychiku. Přestanete se totiž soustředit na samotnou práci a alespoň na chvíli se věnujete sobě, pozdravíte se s kolegy a ulevíte tak mozku.

- ulevíte svým zádům - poměrně zásadně také dovolíte zádovému svalstvu, aby na chvíli nebylo namáháno sezením a vrátíte kostru do přirozené polohy. Tím předejdete budoucím bolestem zad z dlouhého sezení, budete se chránit před skoliózou a samotné protažení zad a tím i páteře ve stoje vás dokáže příjemně osvěžit.

Nezapomeňte si proto nastavit upomínku na telefonu už dnes, svému zdraví tak jen pomůžete!