Ty nejlepší články rovnou do mailu

Dietní mýty, kvůli kterým vaše dieta nefunguje

Určitě jste se s nimi už setkali, někteří z vás se jimi možná i řídili a pak se divili, že dieta nefunguje. Právě kvůli těmto zažitým mýtům někteří lidé odmítají cokoliv dělat pro to, aby žili zdravěji. Když si zkoušeli sestavit jídelníček a sami vyzkoušeli, že (právě kvůli těmto mýtům) nefunguje, nemůžeme se jim divit. Ale můžeme jim objasnit, jak to ve skutečnosti je.

Tip pro vás: Podívejte se i na nejhorší rady do posilovny, které můžete dostat.

Pojďme se tedy podívat na to, které mýty o dietě stále přetrvávají a nezakládají se na pravdě.

 


Z tuku vždycky ztloustnete

Tento oblíbený dietní mýtus vznikl v osmdesátých letech. Je na něm založen celý "dietní" průmysl a pod jeho vlivem je i potravinářský průmysl. Jen si vzpomeňte, jak jsou propagovány "nízkotučné" výrobky jako ty jediné zdravé. 

Pravda je ovšem taková, že strava bez tuku není pro zdraví ideální. Bez tuku se nemají jak vstřebávat vitamíny A, D, E, K

Proto až budete příště házet v obchodě do košíku jen ty potraviny označené jako "bez tuku" nebo "nízkotučné", zamyslete se. Třeba u jogurtu nebo u mléka neškodí dopřát si v rámci zdravé stravy chutnější verzi, ve které je i tuk. Do košíku také přihoďte mandle nebo ořechy, které jsou sice plné tuku, ale zdraví prospěšného.

Když jíte večer, přiberete

Člověk, který tento dietní mýtus vymyslel, chtěl pravděpodobně přijít s něčím novým, šokujícím. A povedlo se. Spoustu dietářů se tímto rádo řídí a přestávají jíst kolem 18 hodiny. Pak se bohužel celý večer mučí a i když mají neuvěřitelnou chuť (tedy jejich tělo si vyžaduje přísun živin), raději to nezdravě ignorují.

Abychom uvedli mýtus na pravou míru - hubnutí není o tom nejíst. Naopak, pokud dodáváte tělu živiny v podobě rozumných porcí jídla každé 2 - 3 hodiny, není důvod to měnit. Jídlo si tak můžete dát v šest večer a pak klidně i v devět něco na dobrou noc.

Zkuste novou zaručenou dietu

Většina takových nových diet funguje. Ale jen do chvíle, než malinko vybočíte z jejich přísného režimu. Navíc málokterá dieta respektuje požadavky našeho těla na přísun všech vitamínů, minerálů a živin.

Lepší než zkoušet nové a nové diety je přemýšlet. Stačí si uvědomit, čeho kolik jíte a co děláte pro své zdraví za pohyb. Díky tomuto jednoduchému zamyšlení se získáte mnohem víc, než když jen slepě budete dodržovat dietní režim, který vymyslel někdo jiný. Vaše tělo je jen vaše a nefunguje stejně jako těla ostatních. Jen vy si tak musíte najít přesně takový režim, který vám vyhovuje.

Existuje pilulka/koktejl/nápoj, který spaluje tuky za vás

Věřte tomu, že kdyby takový prostředek existoval, nebylo by na světě tolik lidí s nadváhou. Ačkoliv se mnohé doplňky stravy prezentují jako zázračné, většinou je malým písmem dodáno, že účinek se projeví pouze tehdy, pokud se zároveň dostatečně hýbete. Ale upřímně: když se hýbete a právě díky pohybu hubnete, není zbytečné do sebe cpát chemické doplňky? Přesvědčte se, že ani známý L-Karnitin není takový spalovač, jakým je prezentován.

Podobně dietní koktejly slibují zázračný účinek - ale jen za podmínky, že je pijete každý den několikrát a nahradíte jimi běžná jídla. Upřímně, pochybujeme, že nějaký koktejl vám dokáže dodat všechny živiny potřebné pro fungování vašeho organismu a dostatečně vás zasytí natolik, abyste nemuseli za pár minut hledat něco k snědku.

Müsli tyčinky jsou zdravé

Základ müsli tyčinek možná sám o sobě zdravý je. Jako celek je ale tyčinka dochucena spoustou cukru nebo čokolády, aby vám více chutnala. Místo zdravé svačiny tak do sebe dostanete podobnou kalorickou bombu jako kdybyste si dali nějakou jinou sladkost.

Místo müsli tyčinek si radši dejte ovesné vločky s mandlemi, bílým jogurtem a kousky čerstvého ovoce. A pokud nemáte čas na přípravu této svačinky, sáhněte třeba po ovoci samotném. 

Když cvičíte nalačno, zhubnete rychleji

Oblíbeným sportem - a bohužel i mýtem - je běh ráno nalačno před snídaní. Hodně lidí si myslí, že právě díky tomu, že před sportem vůbec nejedí, začnou spalovat rovnou tuky. Bohužel se ale mýlí. Při pohybu jsou totiž jako první spalovány cukry a až po určité době - když dojde k vyčerpání energie z cukrů - sáhne tělo po zásobě energie uložené v tucích. Děje se tak z důvodu, že k získání energie z tělesného tuku je zapotřebí většího množství kyslíku - o  celých 9%, takže se tato energie uvolňuje pomaleji než ze zásob v cukru.

Před sportem si tedy dejte třeba alespoň džus, abyste tělu dodali trochu energie na začátek.

Když necvičíte, zhubnete stejně rychle, jako kdybyste cvičili

Sen dietářů - nemuset se hýbat a při tom hubnout stejně rychle jako při zdravém pohybu - se rozplyne při troše přemýšlení. A s ním i tento dietní mýtus. Je pravdivým faktem, že čím více svalové hmoty máte, tím více potřebují svaly energie a tím více jí také spálí.

Pokud se hýbete a svaly namáháte, svalové hmoty přibývá. A s ní přibývá i množství energie, kterou za den svaly spálí.

Je tedy zásadní rozdíl mezi rychlostí hubnutí u člověka, který se nehýbe (a nemá tak vybudovanou svalovou hmotu) a u člověka, který se při dietě pravidelně hýbe a přibývá mu svalová hmota. Je jen na vás, který způsob si vyberete. 


Co když se neřídíte těmito mýty, ale stejně nemůžete zhubnout? Může to být třeba jedním z těchto důvodů

Co vy na to?