Jaký je správný tep a jak ovlivňuje hubnutí

Jak si můžeme změřit svůj aktuální tep, tušíme všichni – stačí na zápěstí najít správnou tepnu, přiložit na ni tři prsty a pak počítat. Počet tepů za třicet vteřin vynásobíte dvěma a máte počet za minutu. Výsledné číslo závisí na vaší aktuální aktivitě, ale i na vaší kondici. A právě to vám může mnohé prozradit i včas varovat, že je s vámi něco v nepořádku.

K měření tepu můžete použít různé „vychytávky“ - kromě obyčejných prstů si ho na zápěstí můžete změřit pomocí fitness náramku nebo třeba i chytrého mobilního telefonu (pokud touto funkcí disponuje a máte staženou příslušnou aplikaci). Je celkem jedno, jak si tep měříte, ale měli byste si ho hlídat – zvlášť když máte pocit, že vaše srdce nepracuje, jak má. Jde například o chvíle, kdy v klidu sedíte, ale srdce vám bije jako o závod, nebo třeba když cvičíte a srdce se vám pokouší vyskočit z těla a vy sotva popadáte dech. Pokud je váš tep příliš vysoký nebo příliš nízký, značí to, že je s vaším srdcem něco v nepořádku.

Dále čtěte: Při cestování si dejte pozor na krk i zánět žil

Jaký je ten správný tep

V klidovém stavu by se váš puls měl pohybovat někde mezi 60 až 100 tepy za minutu. Pokud jste aktivními sportovci, může být i o něco nižší, což svědčí o vaší dobré kondici i trénovanosti vašeho srdce. Pokud nejste profesionálními sportovci a tep je v klidu pod hodnotou 60, měli byste si o tom promluvit s vaším lékařem, protože se může jednat o takzvanou bradykardii značící potíže se srdcem. Pokud je v klidu tep naopak příliš vysoký, může to značit, že váš organismus není v pořádku, a to často vaší vlastní vinou. Děje se to například ve chvíli, kdy jste dehydratovaní, vypili jste příliš mnoho alkoholu, jste ve stresu nebo jste velmi nevyspalí. Takže k nápravě stačí většinou naordinovat si správnou a zdravou životosprávu.

Dále čtěte: Co je klidová tepová frekvence

Zjistěte si MTF (maximální tepovou frekvenci)

Pakliže se snažíte zhubnout, může vám tepová frekvence i naznačit, jestli na to jdete správně. Základem je zjistit si vaši maximální tepovou frekvenci, tedy teoretické maximum, kterého je vaše tělo schopno dosáhnout při maximální zátěži. To můžete vyzkoušet buď prakticky, nebo si MTF můžete jednoduše spočítat. Vzorců k výpočtu je více, orietačně se dá vypočítat podle následujícího vzorce:

  • ženy: 210 – věk/2 – hmotnost/10
  • muži: 210 – věk/2 – hmotnost/10 + 4

 

Při cvičení byste měli správně dosahovat 60 až 70 procent své maximální tepové frekvence. Pokud se vám to daří, znamená to, že spalujete tuky a tedy hubnete. Pokud naopak cvičíte s vyšší tepovou frekvencí, znamená to, že sice tuky nespalujete, ale zlepšujete si kondici. Oboje má své výhody a záleží jen na vás, čeho chcete dosáhnout.

Dále čtěte: Jak vypočítat ideální tep pro spalování