Nebuďte letos nemocní, jako prevenci použijte pohyb

Je zavedenou praxí, že když onemocníte jakoukoliv chorobou a jdete k lékaři, dostanete nějaké léky, vitaminy, v určitých případech třeba i doporučení na rehabilitaci. Ale málokterý lékař vám namísto těchto preparátů doporučí úplně jiný typ léčby – a tou je pohyb. Což je možná škoda, protože je prokázáno, že pohyb léčí mnoho neduhů a přispívá k trvalejšímu zdraví a silnější imunitě.

Je jasné, že pokud dostanete chřipku, tak běhání nebude zrovna tou nejlepší metodou léčby. Stejně tak infarkt vám nevyléčí nikde jinde než v nemocnici. Tady jde spíše o nemoci, které jsou charakterizovány jako civilizační choroby, případně různé zdravotní neduhy, za které si můžeme v podstatě sami. Tedy bolesti kloubů a páteře, nadváha, cukrovka, vysoký krevní tlak, trvalá únava, migrény, depresivní stavy a tak dále. Podobné potíže se totiž často léčí podáváním různých medikamentů, ale mohli bychom se jim vyhnout. Tím bychom prospěli svému tělu a také bychom státu ušetřili značné finance vynakládané na zdravotní péči. Tyto zdravotní náklady velmi rychle rostou, protože takto „nemocných“ lidí přibývá. A proč? Protože nejsme zvyklí se hýbat a nejsme ochotni měnit své stravovací ani životní návyky. K tomu nás leckdy donutí právě až podlomené zdraví, a to už bohužel může být pozdě.

Dále čtěte: Jíst zdravě není složité. Pomůžete tím i svému zdraví

Cvičit, cvičit, cvičit 

Mnoho z nás to asi uslyší nerado, ale pokud se co nejdříve nezačnete hýbat a nezačnete jíst alespoň trochu zdravě a vyváženě, zdraví příliš nebudete. Možná se nyní cítíte dobře a nic vás netrápí, ale za pár let může být všechno jinak. Zařadíte se k těm věčně nemocným lidem, jejichž choroby se přehupují do chronického stadia. Takoví se pak cpou celou řadou léků a musejí se dost omezovat v tom, co až dosud jedli a jak žili.

Přitom tomu všemu lze předejít. Stačí prostě začít včas cvičit a dopřát svému tělu pohyb, který nutně potřebuje – zvlášť pokud pracujete v kanceláři a doma se přesouváte rovnou k televizi či k počítači. Aspoň třikrát týdně na půl hodiny se přemozte a cvičte – i kdyby mělo jít jen o svižnější procházku. Pokud k tomu do svého jídelníčku zařadíte zdravější potraviny a vynecháte ta vyloženě nezdravá a škodlivá jídla, tak pracujete na tom, že i za několik (desítek) let budete fit a v mnohem lepší kondici než mnozí vaši vrstevníci.

Dále čtěte: Nadhled, pohyb a jídlo vás udrží v kondici i ve stáří