Vegani pozor, bez "živočišného" vitamínu B12 ohrožujete své zdraví

Většina lidí, kteří se o své zdraví starají, jí pestře a rozmanitě, cíleně se nevyhýbají žádné složce potravy. Existují ale také jedinci, kteří se zhlédnou v nějakém stravovacím trendu a začnou odmítat určitý typ jídel. Například vegetariáni, kteří z lásky ke zvířatů a planetě Zemi přestanou jíst maso. Nebo vegani, kteří kromě masa odmítají i cokoliv dalšího pocházejícího ze živočichů (tedy i mléčné výrobky, mléko, vejce a další potraviny). A možná ani netuší, jak tím hazardují se svým zdravím.

Existuje sice mnoho náhražek, které slibují stejný obsah živin, jaké jsou v živočišných výrobcích a mase. Ale skutečně je dokážou plnohodnotně nahradit? Podle vědců nikoliv a zvláště ohroženi jsou vegani. Vegetariáni jsou v tomto "z obliga", kromě masa se totiž obvykle stravují jako ostatní a doplňují tak živiny, minerály a vitaminy třeba z mléčných výrobků či vajec. Podobně pescetariáni přijímají vitaminy a minerály alespoň z rybího masa.

To, co vegany ohrožuje nejvíc, je nedostatek vitaminu B12, který se nachází právě v mléčných výrobcích, vejcích, mléce a výrobcích z masa. Jinak ho lze doplňovat jen uměle (například díky vitaminům z lékárny), což ale mnoho lidí nedělá. Třeba o tom ani nevědí, při změně životního stylu na veganství toto vůbec neřeší.

A abychom byli fér, nejde jen o vegany, ale ohroženi nedostatkem tohoto vitaminu jsou i těhotné a kojící ženy, senioři či lidé s nemocemi trávicího ústrojí. Právě tyto skupiny často omezují konzumaci živočišných výrobků. A pokud jste se pro změnu stravování rozhodli spontánně, pozor, ať kvůli tomu zbytečně netrpí vaše děti.

Chudokrevnost, neuropatie, demence

Možná si myslíte, že nedostatek jednoho z mnoha vitaminů je jen banalita. Ale není tomu tak. Lidské tělo má v normálním případě zásobu vitaminu B12 na zhruba dva až tři roky. Pokud ho nedoplňujeme, tento vitamin dojde, tělo si ho samo neumí vytvářet. To je riziko hlavně pro vegany. Ti si často dlouho libují, jak je jejich strava plnohodnotná a nic jim nechybí. Jenže když začne chybět právě B12, je zle. Začne se to projevovat nejprve chudokrevností, vitamín B12 je totiž zásadní pro krvetvorbu. V těle je při jeho nedostatku méně červených krvinek a dochází k horšímu přenosu kyslíku. Málo okysličený začíná být mozek, stejně jako ostatní orgány. Viditelné toto bývá i na první pohled - nedostatečně okysličená krev způsobuje onu bledou barvu pokožky.

S nedostatečným okysličením mozku se pak pojí neuropatie, což je poškození nervů projevující se brněním rukou i nohou. K tomu je člověk náladový, unavený, může trpět také závratěmi. A to pořád není vše – pokud není vitamin co nejdříve doplněn, objevují se problémy s koordinací a poté může začít demence. To už není žádná legrace, protože jde o nevratný stav.

I samotný fitness trenér - vegan - nám potvrdil, že nejčastějším veganským mýtem je to, že být vegan znamená automaticky stravovat se zdravěji.