Ty nejlepší články rovnou do mailu

Cukr - bílá hrozba naší doby?

V posledních dnech proběhla světovými médii informace, kterou originálně zveřejnil na veřejných stránkách Asociace zdravotních služeb v Amsterdamu její šéf, Paul van der Velpen. Ve zkratce varuje v této zprávě před zbytečným nadužíváním cukru v současné společnosti a zároveň poukazuje na to, že tato vysoká konzumace může způsobovat závislost.

Pojďme se podívat na plné znění jeho zprávy:

"Stále více lidí trpí nadváhou. Epidemie obezity se rozšiřuje a vede ke zvýšení nákladů na zdravotní péči . Současně s tím chce vláda tyto náklady udržet na stejné úrovni nebo i snižovat.

Jak lze dostat epidemii obezity pod kontrolu? Jednou z možností je podporovat (extra) pohyb. Tento pohled má podporu potravinářského průmyslu. Mottem potravinářského průmyslu je totiž: Neexistuje špatná potrava. Stačí mít dostatek pohybu a automaticky shodíte kila, která chcete." Ale opravdu neexistuje špatná potrava?

Endokrinolog Aart Jan van der Lelij popisuje, jak to funguje v našem těle. Potřebujeme energii, proto jíme. Pokud nám jídlo dodá dost energie, přestaneme jíst.

Energii v podstatě vyrábíme především z bílkovin a tuků, které přijímáme. Cukr narušuje tento mechanismus. Tím, že ho chceme více a více, a to i v případě, že hlad už nemáme. Dejte člověku k snědku vajíčka a on je přestane jíst, jakmile bude sytý. Dejte mu sušenky a on je bude jíst a jíst, než ho začne bolet žaludek. Cukr je vlastně forma závislosti. Je jí stejně těžké se zbavit jako třeba kouření. Jídlo mimo touha po sladké. Proto diety vždy fungují, ale jen dočasně. Léčba závislosti je lepší.

Van der Lelij rovněž ukazuje na fakt, že potravinářský průmysl tohoto mechanismu využívá, a proto (zbytečně) přislazuje potravinářské výrobky. Tímto pohledem jde o tzv. přijatelnou špatnou výživu: narušuje nutriční rovnováhu v našem těle a vede k závislosti.

Stejně jako alkohol a tabák, cukr je vlastně droga. Zde hraje významnou roli vláda. Použití cukru by se mělo omezit. A uživatelé by měli být seznámeni o nebezpečí. Představuji si to stejně jako s kouřením - měly by být použíty štítky na nealkoholických nápojích a sladkých produktech upozorňující, že cukr je návykový a škodí zdraví. Vláda by nemusela zdaňovat tučná jídla, ale měla by začít danit sladké. A stejně jako v případě soli, by mělo být regulováno, kolik cukru se smí (v potravinách) použít. Zdravotní pojišťovny by měly financovat léčby závislosti obézních klientů. Ve školách by neměly být nabízeny žádné sladkosti ani slazené nealkoholické nápoje. Výrobci sportovních nápojů, které jsou slazeny cukrem, by měli být žalováni za klamavou reklamu, a podobně.

Může se to zdát zdát přehnané a přitažené za vlasy, ale cukr je nejnebezpečnější droga této doby a dá se získat všude a snadno."


Tato zpráva může být považována na výkřik do tmy. Byť může znít sebebláznivěji, základní její myšlenka je zajímavá. Zároveň není težké si ji osvědčit - zkuste alespoň jeden týden vynechat všechny cukrem doslazované potraviny, vyhněte se polotovarům, vařte si doma z čerstvých surovin a konzumujte místo sladkostí jen ovoce.

Uvidíte, že uběhne den dva a začnete mít cukrový "absťák". Najednou zatoužíte po čemkoliv, co bude cukr obsahovat - limonádu, čokoládu, džem, cokoliv. Zvládnete takové chuti odolat a dát si místo sladkosti ovoce? Zkuste to, naši předkové to také zvládali a vašemu tělu to jedině prospěje. 

Přírodní vs rafinovaný cukr

Cukr, který koupíte v obchodě a používáte ke slazení, se nazývá rafinovaný cukr. Ten je při zpracování zbaven všech živin a zůstává tak jen jako zásoba energie bez jiných výživových hodnot.

Cukry, které jsou obsaženy například v ovoci nebo mléku, se nazývají souhrnně přírodní cukr a mohou jimi být právě např. fruktóza (v ovoci) a laktóza (v mléku). Na rozdíl od rafinovaného cukru se do krve uvolňují postupně, proto nezvyšují prudce hladinu cukru v krvi a nevyvolávají tak brzký pocit hladu. Navíc jsou obvykle konzumovány v potravinách společně s ostatními minerály a vitamíny - ty bílému cukru chybí.

Negativní následky konzumace rafinovaného cukru:

  • Zvyšuje pocit následného hladu
  • Rychle zvyšuje hladinu cukru v krvi
  • Přispívá k nárůstu obezity
  • V ústech podporuje bakterie, které způsobují zubní kaz
  • Zrychluje stárnutí - trvale zvýšená hladina glukózy v krvi způsobuje vznik produktů, v důsledku jejichž působení se zvyšuje poškození tkání způsobené volnými radikály

Tímto článkem rozhodně nenabádáme k okamžitému zastavení konzumace všeho rafinovaného cukru a všech sladkých jídel. Je spíš určen k vašemu zamyšlení, jestli můžete udělat něco pro své zdraví třeba i tím, že vyměníte sladkosti a polotovary za čerstvé ovoce a suroviny. Ostatně vždy je jen na vás, jak budete ke svému zdraví přistupovat.


Tyto články vás také zajímají:

Co vy na to?