Vláknina není jen divná hmota, pochutnejte si na ní doopravdy

Kdo má problémy se zažíváním a vyprazdňováním, koho trápí kila navíc a nemůže se jich i přes veškerou snahu zbavit, ten by měl vsadit na vlákninu. Naše tělo ji nejen potřebuje ke správnému fungování, ale právě ona nám pomáhá i v mnoha ohledech. Výborně funguje v trávicím traktu, díky tomu je doporučována nejen na akutní či chronické potíže, ale i lidem, kteří se snaží zhubnout a udržovat si štíhlou figuru. Leckdo si ji ale vybaví jako tu podivnou hmotu z lékárny a kvůli tomu se jí brání jako něčemu naprosto odpornému – což u vlákniny v přirozené podobě rozhodně není pravda.

Jistě, pokud chcete do těla dostávat vlákninu v její zcela čisté formě, můžete si kupovat v lékárně psyllium a užívat ho. Tato podivuhodná sypká směs, kterou si ráno rozmícháte ve vodě a pak vypijete, umí částečně nahradit přirozenou vlákninu a je spasením zejména pro lidi trpící zácpou či pro ty, koho trápí hemeroidy. Rozhodně ale nejde o žádnou chutnou svačinku. Proto pokud nechcete dojít do fáze, kdy pro vás bude psyllium jedinou možnou záchranou, vsaďte na vlákninu ukrytou v běžných a chutných potravinách. Tak ji do těla dostanete nenásilně a váš metabolismus bude fungovat mnohem lépe.

Ořechy, semínka, sušené ovoce

Když se hovoří o vláknině, tak většině z nás vytane na mysli celozrnné pečivo. Vše, co je upečené z celozrnné mouky (ne z té klasické bílé pšeničné), je našemu tělu prospěšné, proto si konzumací tohoto typu pečiva rozhodně pomůžete. Ale vláknina se nachází v mnoha zajímavějších a chutnějších potravinách. Najdeme ji zejména v různých druzích semínek a ořechů, v mandlích či v sušeném ovoci. Najdeme ji samozřejmě i v čerstvém ovoci, zejména pak v jablkách a hruškách. V některých usušených druzích je jí dokonce tolik, že pouhými pár zkonzumovanými kousky můžeme doslova nakopnout naše zažívání – to se týká třeba fíků a švestek. Ořechy zase působí na naši nervovou soustavu a podle všeho jsou skvělou prevencí proti vzniku Alzheimerovy choroby. Takže si můžete večer u televize nebo odpoledne u knížky či časopisu pochutnávat a ještě mít dobrý pocit, že si prospíváte.

Neopomíjejte luštěniny

Luštěniny u řady lidí nepatří mezi oblíbená jídla, ale pokud jim aspoň občas dáte šanci, prospěje vám to. Zejména čočka či fazole jsou plné různých minerálních látek, ale také vlákniny, takže vaše střeva budou nadšená. To ostatně můžete sami vzápětí poznat, ale pokud budete luštěniny jíst často, tak si vaše zažívání přivykne a nadýmání vás po nich rozhodně tolik trápit nebude.