Ty nejlepší články rovnou do mailu

Svaly, které posilujete při lyžování

Leden a únor bývají obvykle nejlepšími měsíci pro lyžování. Než si sbalíte lyže a vyrazíte na sjezdovku, podívejte se, které svaly budete během pohybu na lyžích nejvíce posilovat.

Lyžování vyžaduje celou sérii kompletních pohybů mezi horní a spodní polovinou těla. Zapojíte při něm nejen svaly na nohou, ale i břišní a zádové svaly, které pomohou přenášet pohyb a rotaci. K tomu také prsní svaly, ramena i svaly na celých pažích - vždyť právě pomocí "odpichování" pomocí rukou se budete rozjíždět i měnit směr pohybu.


Jádro

Svaly vašeho jádra zahrnují břišní svaly, spodní zádové svaly, bránici a pánevní dno. Právě na tyto svaly bude při lyžování vyvíjena veliká zátěž - právě ony budou udržovat rovnováhu těla a přenášet veškerý pohyb, abyste při lyžování nepřepadli na jednu stranu. Pomocí nich budete udržovat vzpřímený postoj i při vyšších rychlostech, když se budete řítit dolů po sjezdovce.

Právě lidé, kteří nemají zpevněné jádro těla, hůře drží stabilitu a častěji tak na sjezdovce spadnou a při změně směru se snaží tělo otočit i pomocí rukou.

Svaly na chodidlech a kotníkách

Zatímco svaly jádra uržují rovnováhu, svaly na chodidlech a kotníkách zajišťují vyrovnávání tlaku a otáčivý pohyb při změně směru nebo při hranění. Z tohoto důvodu je příjemné pořídit si lyžáky, které nebudou nikde dřít nebo tlačit - tím byste mohli ovlivnit i fungování svalů a omezit tak jejich možnosti pohybu.

Lýtka a svaly spodní části nohy

Svalové skupiny používané v lyžování v dolní části nohy, můžeme rozdělit do tří částí. Přední kapsa, která se nachází v holeni, pomáhá při ohýbání špičky chodidla dolů, zatímco zadní kapsa, která se nachází v lýtku, pomáhá naopak při přitahování špiček k tělu. Boční kapsy mají zvláštní význam, protože ovládají velikost natažaní svalů, kterými se s chodidlem hýbe.

Ohýbače a natahovače kolene

Svaly, které pomáhají ohýbat a vzpřímit nohu v koleni také přenášejí veškeré tlaky a otřesy, které vznikají při sjíždění sjezdovky. Podkolenní šlacha pomáhá chránit křížový vaz a kvadricepsy zase narovnávají nohy, stabilizují kolenní klouby a neumožní přehnanou rotaci kolene.

Hýžďové svaly

Komplex hýžďových svalů je neméně důležitá svalová skupina používaná při lyžování. Tyto svaly působí jako stabilizátory a pomáhají při ohýbání a natahování nohou. Vaše hýžďové svaly také pomáhají v zevní rotaci nohy, díky které ovládáte směr lyžování.


Tyto články vás také zajímají:

 

 

Co vy na to?