Ty nejlepší články rovnou do mailu

Je čerstvá zelenina lepší než mražená?

Když si v obchodě můžete vybrat, po jaké zelenině sáhnete - po té čerstvé nebo po mražené? Troufneme si říct, že ve většině případů po čerstvé a obvyklé zdůvodnění je: "čerstvá má víc vitamínů" než mražená". Je tomu ale opravdu tak?

Ideální je projít si procesy, jakými se zpracovává mražená a jakými čerstvá zelenina. Toto porovnání nám pak dokáže snadno odhalit pravdu a napovědět, co má která zelenina za (ne)výhody.

Zelenina, která se prodává jako mražená, se sbírá plně zralá. V tomto stádiu má také nejlepší výživovou hodnotu. Po tomto stádiu zralosti začíná obvykle zelenina i ovoce ztrácet obsah vitamínů a svou svěžest. Oproti tomu zelenina, která končí na pultech obchodů, se obvykle sbírá ještě ne zcela zralá. Od jejího sběru až do vyskládání na pult obchodu uplyne několik dnů nebo dokonce týdnů, během kterých zelenina dozraje. A to i za použití různých chemických prostředků, které zajišťují, že ze stádia nezrálosti nepřejde rovnou do stádia zkaženosti.

Mražená zelenina se dále zpracovává. Aby zachovali její barvu, zakonzervují výrobci zeleninu pomocí horké vody nebo horké páry. Díky tomu sice zajistí, že je zelenina zbavená škodlivých bakterií a zůstane jí svěží barva, zároveň ale kvůli tomuto zásahu přijde zelenina o část obsahu vitamínů B a C. Tyto vitamíny jsou rozpustné ve vodě, proto jich může být ve zpracované mražené zelenině méně. Zbylý obsah vitamínů pak v mražené zelenině vydrží poměrně dlouho - cca rok, pokud je zelenina skladována při teplotě pod -18 stupňů. Po této době ale poměrně rychle klesne výživová hodnota zeleniny, včetně obsahu vitamínů, k nule.

Podobně ale zelenina ztrácí obsah vytamínů dlouhodobým skladováním. A protože obvykle se nedozvíte, jak dlouho trvalo, než se dostala "čerstvá" zelenina z pole až k vám na stůl, může tato mít podobný obsah výživových látek jako ta mražená.

Záleží také na způsobu přípravy zeleniny. Ať už mraženou nebo čerstvou povaříte ve vodě, zbavíte ji tím další části vitamínů. Čerstvá zelenina má tu výhodu, že ji můžete rovnou konzumovat. U mražené se doporučuje nějakým způsobem ji zpracovat. Nejvhodnějším způsobem je předpřipravit ji krátce na páře, aby jednak neztrácela výživovou hodnotu, ale také abyste k ní nepřidávali např. máslo nebo jiné tuky.

Mraženou zeleninu tedy rozhodně nezavrhujte. V kombinaci s čerstvou zeleninou mohou oba druhy být pro váš jídelníček velmi přínosné.


Viděli jste už další nové články o potravinách a jídlu?

Co vy na to?