Ty nejlepší články rovnou do mailu

Jak se zbavit závislosti na cukru?

Možná jste o tom nikdy nepřemýšleli a berete to jako samozřejmost, ale cukry, tak jak jsou přidávány do našich potravin rozhodně nejsou přirozenou částí našeho jídelníčku. Pokud jste někdy drželi dietu, pak jste tuhle informaci nejspíš věděli a snažili jste se cukrům vyvarovat, ale ono to nějak něšlo. Proč a jak na to? To si povíme v dnešním článku.

Asi nejzákladnější informací je, že cukry nejsou sacharidy. Pokud náš magazín čtete pravidelně, pak byste toto měli vědět. Pokud ne, zkuste si přečíst článek o rozdílu mezi cukry a sacharidy. Právě cukry jsou ty horší, z téhle kombinace a jak už to na světě bývá, co je horší, bývá i snažší a více dostupné. Výrobci potravin to vědí také a tak se nebojí cukry přidávat i tam, kde byste je jen ztěží čekali. Klidně se tak mohou objevit v salámech, nebo dokonce v saláte v podobě chutného dresingu. A proč že to výrobci dělají? Protože vybudovat si závislost an cukrru je stejně snadné jako jakákoli jiná. Máte hlad? Reklama vám řekne, že máte vyzkoušet tuhle tyčinku. O tom, že je plná cukrů už pomlčí a vy po tyčince sáhnete. Pocit hladu je ukojen a nastupuje euforie v podobě rychlých cukrů, které se rozběhnou vaším organismem v krevním řečišti. Mozek si už napříště snadno spojí, že sladké, znamená dobrý pocit a automaticky bude mít tuto volbu asociovanou. Co je ale horší, postupně je třeba dávky cukrů zvětšovat, protože se proti němu stáváme "imunější".

Jen si vzpomeňte na filmové scény, kdy dívka po rozchodu pláče a k tomu lžičkou likviduje kyblík zmrzliny. Bez cukru by takový efekt zmrzlina neměla. Je to zkrátka nekonečný příběh. Ráno se vzbudíme, hladina cukru v krvi je nízká a spěch do práce velký. Popadneme tedy koblihu a to, že pocit hladu se dostaví za poměrně kratší dobu, než kdybychom posnídali pořádně, už neřešíme.

Jak se tedy závislosti na cukru zbavit? Jako jakékoli jiné závisloti. Pomalu cukry odbourávat a vytvořit si asociaci na něco jiného. Základem je nemít doma zásoby sladkostí. S tím se totiž pojí hned druhá rada. Pokud například saháte po sladkém ve stresu, zkuste si jít zasportovat. Endorfiny umí stejné divy jako cukr, ale umí to bohužel pomaleji. Pokud byste se měli jít projít pro čokoládu do krámu, chuť na sladké vás během procházky přejde. Základní rada ale je pravidelná strava, pokud začnete jíst vyváženou stravu a to pravidelně. Cukry v krvi nebudou kolísat a nebudete mít potřebu po sladkém sahat. Takovou možná babskou radou je i možnost využít toho, že chutě jsou spojeny s čichem. Pokud si zapálíte aroma svíčku, mělo by to mozek zmást a chuť na sladké přejde. Během tohoto "rituálu" je ale třeba něco sníst, třeba kousek celozrnného chleba, nebo klidně zeleninu.

Rozhodně ale nemějte výčitky, že občas zhřešíte. Sladké je v pořádku a občasný kousek dobré čokolády neuškodí. Jen si zkrátka zkuste víc všímat, kde všude cukry přijímate a ty zbytečné zkuste omezit, třeba běháním.

Co vy na to?