Ty nejlepší články rovnou do mailu

Jak si správně odpočinout?

Také si vybavíte babičku nebo dědečka na svém místě? Ať už je to na zápraží, na kanapi, nebo na židličce v rohu kuchyně? Ať už je to místo jakékoli, bylo to vždy jejich místo. A právě tohle místo nám správný odpočinek velmi usnadní.

V dnešním světě plném stresu a spěchu je třeba občas vypnout a uvolnit nahromaděný stres a právě "vaše místo" dokáže relaxaci o dost usnadnit. A už je to jak chceme, vše v našm životě je založeno na zvycích. Díky nim jsme od dost výkonější a spoustu úkonů děláme takřka automaticky. Zkrátka naše podvědomí ví, že pokud v autě položíme ruku na řadící páku, má připravit nohu na to, že budeme šlapat na spojku. Věřte nebo ne, pokud by tento úkon měl být čistě na našem rozhodnutí, zabralo by nám to delší čas - našemu mozku bychom museli "říct" šlápni na spojku a to zabere delší čas, než který skutečně potřebujeme. A právě těchto zvyků můžeme využít k relaxaci.

Pro zvyky je důležité opakování a proto je třeba nějaký čas vydržet a nepolevit. Najděte si místo, kde se cítíte dobře. Ideální je tichá klidná místnost, která je, přeneseně řečeno, daleko od naše denního ruchu. Nemusí jít ale nutně o celou místnost, klidně si můžete takové místo vytvořit v rohu obývacího pokoje, nebo v kuchyni. Je důležité, abychom se na takovém místě cítili komfortně. Pohodlné křeslo nám to o dost usnadní. Polštáře, nebo deky kolem nás nám zase navodí pocit obejmutí, které nám pomůže uklidnit se.

Důležité je, aby ono místo nebylo podvědomě spojeno s jinou činností. Například postel je ideální místo, ale už je "obsazeno" spaním. Často si lidé zaměňují relaxaci se spánkem, ale tak tomu není. V klidovém stavu bychom měli  být plně při vědomí, něměli bychom sice v hlavě řešit denní starosti a úkoly, ale důležité je si uvědomit to, že nyní odpočíváme. Klidně se může stát, že si díky přílišnému uvolnění zdřímneme, ale podstatná je ta fáze před spánkem. Postel proto jako relaxační zónu určitě nevolte. Místo tedy máme vybrané a nyní jej musíme trošku zařídit. Polštáře a textilie jsme už zminíli a díky nim můžeme také trochu utlumit okolí. zastínit příliš pražící slunce, nebo ucpat díru kterou by na nás foukalo. Velmi dobré je místo doplnit nějakou vůní. Například vůně zadělaného těsta nám může asociovat léto u babičky na chalupě a navodit příjemný pocit. Podobnou službu nám udělá i vonná tyčinka, nebo svíčka. Pokud budeme při její vůni relaxovat dostatečně často, vznikne v mozku přímé spojení mezi vůní a naším uvolněním. Příště už pak bude stačit pomalu zapálit svíčku a  jako zázrakem se přenesete do svého světa klidu. I proto jsou textilie ideální, dokážou totiž vůni absorvovat a pomalu dávkovat.

Tip navíc

Závěrem, když už víme jak je pro nás relaxace důležitá, máme pro vás specální tip. Tenhle tip často používají školitelé pro příliš nervozní prezentátory. Jak už jsme si vysvětlili, zvyk se dá velmi dobře asociovat s něčím. Vůní, zvukem, nebo pocitem. Pokaždé, když budete relaxovat, najděte si nenápadný symbol, který k relaxaci připojíte. Například, když jste už úplně klidní a zažíváte jen příjemné pocity, spojte palec, ukazováček a vytvořte mírný tlak. Symbol je zcela na vás, jen doporučujeme zvolit něco nenápadného. K relaxaci pak příště nebude vůbec potřebovat své můsto, ale díky symbolu se tam částečně dostanete kdykoli. Jakmile vás tedy něco naštve, nebo se dostanete do situace, která nebude příjemná. Použijte svůj symbol. Nebude to úplně stoprocentní, ale určité uklidnění vám to přinese. Mozek bude mít totiž toto gesto spojené s pozitvní zkušeností a díky ní začne produkovat víc látek umožňující užít si uvolnění.

Co vy na to?