Ty nejlepší články rovnou do mailu

Čisté jídlo, aneb co je clean eating?

V posledních letech se diety netěší zase tak velké oblibě, trendem je spíše změna životního stylu. Ať už je to veganství, paleo strava, nebo třeba strava podle krevních skupin. Mezi tyto všechny se v  poslední době zařazuje clean eating, tedy čisté jídlo. Co tato forma stravováí obnáší a jak nám může prospět?

Ve své podstatě jde o velmi přirozený systém stravování, který jen sdružuje všechny známé poučky do přehledného seznamu. Nenutí nás vyhýbat se konkrétním potravinám, pouze upřednostňuje vybrané a zároveň dává návod jak jíst co nejefektivněji. Zkrátka čisté jídlo je docela hezká cesta ke zhubnutí a všeobecně zdravějšímu životnímu stylu.

Jezte pravidelně

Tři jídla denně jsou již dávno překonanou pravdou. Správně by se měl den vyplnit třemi většímy jídly a dvěma svačinkami. Přesně tohle říká i metoda čistého jídla. Dostatek čerstvého ovoce a zeleniny, dostatečné množství bílkovin a kvalitní sacharidy. To vše dodá tělu potřebnou dávku energie pro celý den a zajistí její postupné uvolňování.

Volte organické potraviny

Jezte co největší množství čerstvé zeleniny a ovoce a přitom volte její organickou variantu. Tedy tu v bio kvalitě, kde se preferovala ekologická metoda výroby

Pijte minimálně dva litry denně

O pitném režimu jsme už psali, ale clean eating vlastně jen opakuje důležité informace. Tedy, pijte alespoň dva litry tekutin denně. Preferujte vodu a omezte konzumaci alkoholu. Mimochodem, pokud si hlídáte pitný režim, vyzkoušejte raději znovu použitelnou nádobu, před pet lahví. Rozhodně přírodě pomůžete.

Čím kratší štítek, tím lépe

Čím delší štítek se složením, tím hůře. Vychází se z jednoduchého pravidla, vše co je průmyslově zpracováno, není ideální. Perfektní je složení z jedné, dvou potravin. Takoví jsou považovány za čisté a bez přidaných chemií. Počítejte živiny a ne kalorie, tyto věci jsou totiž propojené a sledování živin je pro vás podstatnější. V dietách se velmi často chybuje tím, že se například kontrolují cukry, ale na ostatní, neméně důležité živiny, se důraz neklade.

Nepřidávejte si cukr

Obecně se vyhněte přidanému cukru, tedy limonádám, ale najdeme jej skoro všude. Preferujte celozrnnou mouku a kvalitní cukry, které dokáží tělo nabudit k lepšímu výkonu po celý den.

Užijte si jídlo v klidu

Jídlo je důležitá součást našeho života, bez něj bychom nebyli. Dopřejte si tedy klid a najezme se v klidu. Dostatek času, nejenom na jídlo, ale i samotné trávení je velmi důležitý bod každého správného životního stylu.

Hlídejte si uhlíkovou stopu

A konečně, buďte zodpovědní nejenom k sobě, ale i k přírodě. Produkty jezte lokální a sezónní. Ušetříte nejen peníze, ale především přírodu. Každé jablko, které k nám muselo přijet nákladním autem je špatné, jablek nám zde roste dostatek a tím, že v obchodě sáhnete po české variantě, dáte obchodníkům najevo, že mají preferovat domácí producenty.

Co vy na to?