Jaké sýry zvolit při dietě

Článek aktualizován 16.4.2019

Sýr je oblíbená potravina, která na první pohled nepůsobí nezdravě. I proto si různé tvrdé sýry kupujeme jako součást dietního jídelníčku. Jak to ale je ve sutečnosti? Jsou sýry vhodné při dietě nebo je lepší se jim vyhnout? 

Jak se vyrábí sýry

Sýry jsou mléčné výrobky, které se vyrábí přidáním syřidla nebo kyseliny mléčné do mléka. Tím se z mléka odstraní (vysráží) přebytečná tekutina a zůstane tzv. sušina, tedy výrobek zbavený vody.

Plnotučné mléko mívá obvykle 3,9 gramů tuku na 100 gramů hmotnosti. A právě při odstranění přebytečné tekutiny získá podstatně větší koncentraci tuku. Může se zdát, že vyšší tučnost ze sýrů dělá potravinu nevhodnou při dietách. Nicméně každá mince má dvě strany, a tak není třeba sýry zavrhnout všechny.

V čem jsou sýry dobré jako potravina

Sýry jsou podstatnými zdroji bílkovin v našem jídelníčku. Bílkoviny jsou velmi důležitou stavební látkou našeho těla. Při chytré volbě sýrů tak tělu dodáte vývážený poměr tuků a bílkovin.

Při výběru sýru sledujte dva ukazatele - kolik sušiny i kolik tuku sýr obsahuje. Čím víc tuku a sušiny je uvedeno v nutričních ukazatelích, tím méně vhodný sýr při dietě je.

Jaké sýry zvolit při dietě

Při dietě tedy volte sýry přírodní, tvarohové, tedy takové, které mají malý obsah sušiny. I když se u nich dočtete, že obsahují 50% tuku v sušině, pořád to bude menší množství tuku než třeba u 45% eidamu.

Pro porovnání uvádíme obvyklé množství sušiny / množství tuku v sušině / množství tuku na 100 g sýru u několika druhů sýrů:

  • Cottage: 18% sušiny / 20% tuku v sušině / 9 g tuku / 12 g bílkovin
  • Eidam 30%: 30% sušiny / 50% tuku v sušině / 17 g tuku / 27 g bílkovin
  • Eidam 45%: 45% sušiny / 55% tuku v sušině / 25 g tuku / 25 g bílkovin
  • Gouda: 48% sušiny / 57% tuku v sušině / 29 g tuku / 24 g bílkovin
  • Cheddar: 52% sušiny / 62% tuku v sušině / 35 g tuku / 25 g bílkovin

Rozdíl mezi sýry typu cottage a cheddar je v množství tuku obrovský. Zatímco u 100 gramů sýru cottage tělu dodáte 9 g tuku, u cheddaru je to už celých 35 g.

Pokud do svého dietního jídelníčku zařazujete i sýry, je potřeba pečlivě prostudovat nejen složení, ale i tučnost.